HUOM!! Sivu on koostettu vanhasta Minitonni sivusta, joten linkkeja on rikki ja kuvia puuttuu!
Terv. Kimi
Kilpailuraportti, Historic Grand Race 2010
Historic Race Finlandin järjestämä kauden päätapahtuma Ahveniston moottoriradalla veti tänäkin vuonna paikalle runsain joukoin niin kilpailijoita kuin yleisöäkin. Autoja nähtiin viikonlopun aikana viivalla melkein 200 kappaletta.
|
Säätiedotukset lupailivat sateita viikonlopuksi, mutta kaikki ajot saatiin ajettua kuivalla radalla niin lauantaina kuin sunnuntainakin. Lauantain warmupissa TUA:n Jouni Lempinen jatkoi siitä mihin Seinäjoella jäi ajamalla aamun nopeimman kierrosajan. Heti Lempisen imussa olivat EPUA:n Matti Luomanperä ja TamUA:n Jouni Eskola.
Lauantain warmupin tulokset:
- Jouni Lempinen
- Matti Luomanperä
- Jouni Eskola
- Sami Hyrske
- Vesa Uuspelto
- Jukka Kankaanmäki
- Markku Kivinen
- Teemu Hartus
- Jeremi Mattsson
- Reima Heinäjoki
- Kari Hartus
- Ismo Torppa
- Aimo Hieta
- Petri Armivesi
- Ari-Pekka Sillanpää
- Jari Kankaanmäki
- Esa Rantanen
- Johan Hilden
- Kimmo Tunkkari
- Anton Hedberg
- Markku Nurmi
Aika-ajo
Cupin kokonaispisteiden kannalta Sami Hyrskeelle ja Teemu Hartukselle nämä aika-ajot olivat tärkeät. Molemmilla oli viikonlopun aikana mahdollisuus kääntää Cupin voitto itselleen. Aika-ajoissa tästä parivaljakosta paremmin onnistui Hyrske sijoittuen neljänneksi kun Teemu Hartus ajoi kahdeksanneksi nopeimman ajan. Paalupaikalle ajoi aamun tapaan Lempinen, kakkospaikalle kiilasi itsensä Jukka Kankaanmäki joka oli löytänyt aamun warmupista mukavasti vauhtia lisää. Kolmanneksi ajoi Tonnareiden kestomenestyjä Jouni Eskola.
Lauantain aika-ajon viisi parasta:
- Jouni Lempinen
- Jukka Kankaanmäki
- Jouni Eskola
- Sami Hyrske
- Matti Luomanperä
Lähtö 1
Lauantain viimeinen kilpailutapahtuma oli Mini Tonnien lähtö. Jukka Kankaanmäki sai loistavan lähdön ja kiilasi ensimmäiseen mutkaan rinta rinnan Eskolan kanssa. Lähtö jouduttiin kuitenkin keskeyttämään heti ensimmäisellä kierroksella punaisella lipulla, kun Sami Hyrske ajautui rengasvalliin lähdön jälkeen vasemmalla ylämäkeen taittuvassa mutkassa. Hyrskeen auto pyörähti rengasvallista takaisin radalle jolloin Kivinen ajoi täyttä vauhtia takakulmaan. Molemmat autot vaurioituivat pahasti, mutta kuljettajat onneksi selvisivät ilman vammoja. Sen verran kova tälli kuitenkin oli, että Hyrske vietiin paareilla ambulanssin tarkistettavaksi. Kivisen autosta sen sijaan leikattiin turvavyöt poikki, koska ne olivat venyneet niin paljon. Aikamoinen tärsky siis!
Uusintalähdössä Kankaanmäki pääsi jälleen mainiosti liikenteeseen ja otti piikkipaikan haltuunsa. Nelisen kierrosta Kankaanmäki sai nauttia johtoasemasta kunnes Eskola kuittasi ohi eikä enää antanut yllättää itseään. Kakkospaikasta ja jopa voitosta oli myös kovasti vääntämässä Lempinen, kunnes tekninen vika pakotti parkkeeraamaan auton radan reunaan. Kärkikaksikko ajoi pienen hajuraon päässä Hartuksesta ja Luomanperästä, jotka ratkoivat kolmannen sijan kohtaloa. Viidennellä kierroksella Luomanperä löysi ohituspaikan ja nykäisi itsensä irti Hartuksen ulottuvista. Kärkikolmikko maalissa siis Eskola, Kankaanmäki, Luomanperä. Hyrskeen keskeytettyä Hartus nappasi tärkeät pisteet kokonaistilanteen kannalta itselleen.
Yleisölle lisää nähtävää kilpailun aikana järjesti vielä Jeremi Mattsson joka liukasteli samassa paikassa kuin Hyrske rengasvalliin. Lisäksi Vesa Uuspelto ja Petri Armivesi joutuivat keskeyttämään.
Lauantain kilpailulähdön viisi parasta:
- Jouni Eskola
- Jukka Kankaanmäki
- Matti Luomanperä
- Teemu Hartus
- Kari Hartus
Sunnuntaina ohjelmassa oli aamun lämmittelyajo sekä viikonlopun toinen kilpailulähtö.
Heti ensimmäisenä täytyy mainita Hyrskeen mekaanikkojen hieno temppu, kun he parsivat lauantaina rikkoutuneen auton kilpailukuntoon ja Hyrske oli ajamassa heti warmupissa. Samoin Mattssonin pilttuussa oli paiskittu hommia ja myös Jeremin auto oli lauantaisen töötin jäljiltä kilpailukunnossa.
Sunnuntain warmupin tulokset:
- Jouni Lempinen
- Matti Luomanperä
- Teemu Hartus
- Jukka Kankaanmäki
- Jouni Eskola
- Kari Hartus
- Petri Armivesi
- Aimo Hieta
- Anton Hedberg
- Esa Rantanen
- Markku Nurmi
- Sami Hyrske
Lähtö 2
Paalupaikalta toiseen kilpailuun lähti Vetelin Kimmo Tunkkari joka on tulokaskaudellaan tiukasti kiinni CUPin kokonaispisteissä kolmannessa sijassa. Ensimmäisen kierroksen taittuessa käripaikan oli kuitenkin jo valloittanut Teemu Hartus, kannoillaan velipoika Kari Hartus sekä Matti Luomanperä. Vielä toisen kierroksen Teemu sai naatiskella kärkipaikalla ajamisesta kunnes uransa ensimmäistä voittoa metsästävä Luomanperä huitaisi ohi. Tässä vaiheessa ykköslähdön kärkikaksikko Eskola – Kankaanmäki oli hinannut itsensä kolmanneksi ja neljänneksi, mutta eroa kärkeen oli ehtinyt tulla jo liian paljon. Tämä asetelma säilyi maaliin asti vaikka Hartus oli Luomanperään nähden koko ajan iskuetäisyydellä. Hartukselle kuitenkin toiseksi korkeimmat pisteet ja CUP voitto alkaa olla viimesilausta vaille valmis, kun pahin uhkaaja Hyrske joutui valitettavalla tavalla keskeyttämään. Ilmeisesti katalysaattori oli saanut sen verran siipeensä, että vauhti hyytyi ennen aikojaan.
Kuriositeettina tästä kaudesta mainittakoon, että kahdeksassa lähdössä korkeimmalla palkintokorokkeella on nähty seitsemän eri kuljettajaa. Lempinen on pystynyt ainoana keräämään kaksi voittoa.
Sunnuntain kilpailulähdön viisi parasta:
- Matti Luomanperä
- Teemu Hartus
- Jouni Eskola
- Jukka Kankaanmäki
- Jouni Lempinen
Pistetilanne Ahveniston jälkeen
Teemu Hartuksen Mini-1000 CUP mestaruus silausta vaille selvä!!
Kun kaudesta on jäljellä on enää yksi 15 kierroksen kilpailulähtö Alastaron kerhokilpailussa, voidaan todeta että Teemu Hartus on melko varmasti kauden 2010 Mini-1000 CUP mestari. Ainoa keino tuhria piikkipaikka on hankkia Alastarolla hylkäystuomio, jolloin se on pakko laskea pisteisiin mukaan ja miinustaa kokonaissaldosta huonoimman lähdön pisteet. Ei siis vielä kuopaista ennen kuin…
Hartus matkalla mestaruuteen
Historic Grand Race 2010 Kilpailut ajetaan Ahvenistolla 21-22.8.2010
Tällä hetkellä Mini 1000 -luokkaan on ilmoittautunut 22 kuljettajaa. Yhteensä viikonloppuna Ahveniston legendaarista asfalttisyheröä on kiertämässä 191 näyttävää Historic autoa.
Mikko Luomanperä|
Kilpailuraportti, Vauhtiajot 2010
Jälleen olivat Minit mukana Vauhtiajoissa muutaman vuoden tauon jälkeen. Mukana kilpailemassa olivat kaikki Historic Race koppiautoluokat sekä hurja määrä Legendsejä (54kpl). Mini 1000 autoja oli saapunut kurvailemaan reilun kahden kilometrin mittaista katurataa 14 kpl…
|
Muihin kilpailuviikonloppuihin verrattuna Seinäjoen kilpailu oli hieman erilainen, koska perjantaina ei rataan pääse tutustuman muuta kuin apostolin kyydillä tai polkupyörällä. Ensikosketus rataan saatiin vasta lauantaiaamun harjoitusajoissa. Minikuskeista muutamalla ei ollut kokemusta Seinäjoen katuradasta ollenkaan, joten aamun harjoitukset tulivat todella tarpeeseen. TUA:n Jouni Lempisellä sen sijaan oli mutkat entuudestaan tuttuja ja se näkyi vauhdissa – Lempinen oli viikonloppuna omaa luokkaansa.
Lauantain lämmittelyajon tulokset
1. Jouni Lempinen
2. Jani Hotakainen
3. Sami Hyrske
4. Reima Heinäjoki
5. Mikko Luomanperä
6. Teemu Hartus
7. Kari Hartus
8. Ari-Pekka Sillanpää
9. Kimmo Tunkkari
10. Ismo Torppa
11. Anton Hedberg
12. Markku Nurmi
13. Niko Hirvonen
14. Kim Mattsson
Aika-ajoissa Lempiselle tuli viikonlopun ainoa kauneusvirhe auton moottorin oikutellessa. Paalupaikalle ajoi Sami Hyrske kannassaan Teemu Hartus ja Mikko Luomanperä. Vetelin Jani Hotakainen olisi varmasti myös kiilannut itseään kolmen parhaan joukkoon, mutta moottorin hajoaminen esti miehen aikeet ja Hotakainen joutui jättämään viikonlopun ajot kesken. Myös Niko Hirvosen auton moottoriin ilmestyi ylimääräisiä reikiä. Kim Mattsson herrasmiehenä jätti oman viikonloppunsa kesken ja antoi autonsa Hirvosen käyttöön.
Aika-ajon tulokset
1. Sami hyrske
2. Teemu Hartus
3. Mikko Luomanperä
4. Jouni Lempinen
5. Jani Hotakainen
6. Kari Hartus
7. Ari-Pekka Sillanpää
8. Kimmo Tunkkari
10. Niko Hirvonen
11. Anton Hedberg
12. Markku Nurmi
13. Kim Mattsson
Lauantain ohjelmassa ei harjoittelun ja aika-ajon lisäksi muuta ollut, joten iltapäivällä ja illalla oli paljon aikaa viilata hevosvoimat kohdalleen sunnuntaita varten. Sunnuntaina ajettiin kaksi kilpailulähtöä. Molemmat ajettiin kuivalla radalla.
Sunnuntaiaamuna ennen kilpailulähtöjä oli vielä yksi lämmittelyajo.
Sunnuntain lämmittelyajon tulokset
1. Lempinen Jouni
2. Hartus Teemu
3. Hyrske Sami
4. Luomanperä Mikko
5. Hartus Kari
6. Sillanpää Ari-Pekka
7. Hirvonen Niko
8. Hedberg Anton
9. Torppa Ismo
10. Nurmi Markku
Lempiselle täysi potti!
Jouni Lempinen oli omaa luokkaansa sunnuntain molemmissa kilpailulähdöissä. Ensimmäisessä lähdössä Hyrske, Hartus ja Lempinen kamppailivat ensimmäiset kierrokset kärkisijoista, mutta Lempisen päästyä piikkipaikalle muilla ei enää ollut sanan sijaa. Hyrske pääsi loppukierroksilla varmistelemaan kakkospaikkaansa, kun Hartuksella alkoi hävitä jarrut. Hieman kärkikolmikosta jäänyt ja betoniseinäänkin kosketusta ottanut Luomanperä nappasi hartuksen kolmella viimeisellä kierroksella kiinni ja ohitti viimeisellä kierroksella. Kärkikolmikon järjestys maalissa siis Lempinen, Hyrske, Luomanperä.
Ensimmäinen lähtö oli kaikinpuolin siistiä ajoa ja kolareilta vältyttiin.
Lähtö 1 tulokset
1. Lempinen Jouni
2. Hyrske Sami
3. Luomanperä Mikko
4. Hartus Teemu
5. Hartus Kari
6. Sillanpää Ari-Pekka
7. Hedberg Anton
8. Tunkkari Kimmo
9. Torppa Ismo
10. Nurmi Markku
DNF Hirvonen Niko
DNS Hotakainen Jani
DNS Mattsson Kim
Toiseen lähtöön lähdettiin käännetyssä järjestyksessä ja jo ensimmäisessä mutkassa alkoi tapahtua. Ensin Hyrske avitti Luomanperää pieneen sievään luisuun tilan loputtua radalta kesken. Myös Tunkkari ja Hartus ottivat ennen shikaania osumaa jonka seurauksena Hartus joutui maistamaan hiekkakasaa noin nopeasti laskettuna ainakin kuuden vastaheiton saattelemana. Tässä samassa moni joutui jarruttelemaan rajusti Hartuksen mentyä koko radan leveydeltä.
Kimmo Tunkkari oli myös toisessa alkukierrosten kolhuissa mukana, kun ennen lähtösuoran mutkaa ohitustilanteessa Hyrske luisti Tunkkarin kylkeen ja molempien aikaa tuhraantui etsiessään menosuuntaa uudelleen.
Alkukierroksen hässäköistä Lempinen löysi parhaimmat välit ja nappasi nopeasti kärkipaikan ja ajoi suvereeniin voittoon lähtöpaikalta 10. Eroa maalissa seuraavaan oli rapiat 15sekuntia.
Muiden kolhujen avittamana Luomanperä pääsi ajamaan kohtuu rauhassa kakkospaikalla maaliin asti. Hyrske kolmannella sijalla saavutti kyllä koko ajan, mutta kierrokset loppuivat yksinkertaisesti kesken.
Toisen lähdön loppupuolella Niko Hirvonen päätti järjestää yleisölle hieman nähtävää ja kellisti vaaleansinisen Mininsä katolleen keskelle rataa. Tilanteessa kuljettaja säästyi henkisillä kolhuilla eikä autokaan kovin pahasti pakettiin mennyt.
Lähtö 2 tulokset
1. Lempinen Jouni
2. Luomanperä Mikko
3. Hyrske Sami
4. Sillanpää Ari-Pekka
5. Torppa Ismo
6. Hartus Kari
7. Hartus Teemu
8. Tunkkari Kimmo
9. Nurmi Markku
10. Hirvonen Niko
DNF Hedberg Anton
DNS Hotakainen Jani
DNS Mattsson Kim
Mikko Luomanperä|
Kilpailuraportti, Botniaring 2010
Kauden 2010 toinen osakilpailu ajettiin Jurvan Botniaringillä erittäin lämpimissä olosuhteissa. Aurinkoa saatiin koko viikonlopun ajan vähintään riittävästi.
|
Arvoitukseksi jää vaikuttiko lämmin ja hapeton ilmanala autoihin vai kuljettajiin vai sekä autoihin että kuljettajiin. Kierrosajat olivat kuitenkin koko viikonlopun ajan erittäin kaukana viime vuoden ajoista. Puolentoista minuutin rajaa ei montaakaan kertaa viikonlopun aikana rikottu.
Kärkipään vakiokuljettajista Jouni Eskola ja Sami Inkiläinen puuttuivat lähtöviivalta kokonaan. Sami oli ajamassa eri luokassa Historic Formulaa ja tavalleen uskollisena kävi korjaamassa luokkansa rataennätystä ”muutamalla” sekunnilla.
Aika-ajoissa kovinta vauhtia piti edellisen lähdön Kemoralla voittanut Sami Hyrske. Toiseksi nopein oli Teemu Hartus jolla varmasti oli jotain hampaankolossa Kemoran viimeisen kierroksen lipsautuksen jäljiltä. Kolmanneksi ajoi EPUA:n Mikko Luomanperä ja neljänneksi autonsa taas vauhtikuntoon saanut Vetelin Jani Hotakainen.
Aika-ajon tulokset
Pos | No. | Name | Best time |
1 | 8 | Sami Hyrske | 1:30.054 |
2 | 16 | Teemu Hartus | 1:30.395 |
3 | 4 | Mikko Luomanperä | 1:30.464 |
4 | 12 | Jani Hotakainen | 1:30.648 |
5 | 6 | Jeremi Mattsson | 1:31.210 |
6 | 37 | Ari-Pekka Sillanpää | 1:32.518 |
7 | 21 | Kimmo Tunkkari | 1:32.861 |
8 | 33 | Markku Nurmi | 1:33.094 |
9 | 45 | Matti Riekkola | 1:36.116 |
10 | 22 | Anton Hedberg | 1:36.398 |
11 | 13 | Ismo Torppa | 1:36.436 |
12 | 14 | Jyrki Rantanen | 1:36.737 |
13 | 48 | Niko Hirvonen | –:–:–.— |
Viikonlopun ensimmäisessä startissa kärkinelikko lähti heti omille teilleen. Lähdössä Hotakainen kuittasi Luomanperän ohi ja ensimmäiset kierrokset ajettiin Hyrskeen ja Hartuksen vetäminä. Eroa nelikolla ei ollut koko lähdön aikana juuri nimeksikään ja kolmen kärki vaihteli paikkoja jokaisella kierroksella.
Kuudennella kierroksella kärkipaikalta kolmanneksi pudotettu Hyrske sai viimeisillä kierroksella vielä puristettua itsensä kärkipaikalle, mutta tällä kertaa Hartus oli päättänyt raivata tiensä podiumin korkeimmalle paikalle. Viimeiselle kierrokselle lähdettiin Hartuksen vetämänä ja näin tultiin myös maaliviivalle. Hartukselle uran ensimmäinen Mini 1000 CUP osakilpailuvoitto! Eroa kakkoseen Hyrskeeseen 0,421 ja kolmanteen Hotakaiseen 0,485. Neljänneksi tullut Luomanperä joutui viimeisellä kierroksella pudottamaan vauhtia moottorin lämpöjen vuoksi.
Lähtö 1 tulokset
Pos | No. | Name | Best time | |
1 | 16 | Teemu Hartus | 1:29.817 | |
2 | 8 | Sami Hyrske | 1:29.796 | |
3 | 12 | Jani Hotakainen | 1:29.836 | |
4 | 4 | Mikko Luomanperä | 1:30.146 | |
5 | 6 | Jeremi Mattsson | 1:31.659 | |
6 | 37 | Ari-Pekka Sillanpää | 1:32.278 | |
7 | 13 | Ismo Torppa | 1:32.444 | |
8 | 14 | Jyrki Rantanen | 1:36.790 | |
9 | 33 | Markku Nurmi | 1:34.281 | |
10 | 45 | Matti Riekkola | 1:36.954 | |
11 | 21 | Kimmo Tunkkari | 1:32.524 | |
DNF | 22 | Anton Hedberg | 1:32.291 | |
DNF | 48 | Niko Hirvonen | –:–:–.— |
Toista kilpailuviikonloppuaan Minillä ajava Markku Nurmi sai kunnian lähteä toiseen lähtöön paalupaikalta.
Hotakainen näytti taas lähtötaitonsa ja ampaisi kahdeksannelta paikalta suoraan kärkeen. Eroa ehti syntyä ensimmäisillä kierroksilla niin paljon ettei muilla ollut Hotakaisen hätyyttelijäksi loppukierroksilla.
Lähtösumasta Luomanperä ja Hartus selvitti tiensä kakkoseksi ja kolmoseksi ja parivaljakko yritti ajaa Hotakaista kiinni. Vauhti ei kuitenkaan riittänyt ja joukkoon lyöttäytyi takaa tullut Sami Hyrske joka kuitenkaan yrityksistä huolimatta ei päässyt nousemaan neljättä sijaa korkeammalle.
Kymmenen kierroksen jälkeen uran ensimmäiseen voittoon siis Hotakainen. Kakkoseksi Teemu Hartus 6,064 ja kolmanneksi Luomanperä 6,495 perässä.
Lopuksi voittaja pääsi kertomaan totuuksia Mini 1000 luokasta legendaarisen Jorma Pulkkisen ojentamaan mikrofoniin.
Kaikissa neljässä Mini 1000 lähdössä on nyt saatu eri voittaja. Nähtäväksi jää jatkuuko trendi Seinäjoen vauhtiajoissa.
Mini 1000 CUP sarjaa johtavat tasapistein neljän lähdön jälkeen Hyrske ja Hartus.
Lähtö 2 tulokset
Pos | No. | Name | Best time |
1 | 12 | Jani Hotakainen | 1:30.103 |
2 | 16 | Teemu Hartus | 1:30.326 |
3 | 4 | Mikko Luomanperä | 1:30.760 |
4 | 8 | Sami Hyrske | 1:30.495 |
5 | 6 | Jeremi Mattsson | 1:31.508 |
6 | 37 | Ari-Pekka Sillanpää | 1:32.650 |
7 | 21 | Kimmo Tunkkari | 1:33.262 |
8 | 13 | Ismo Torppa | 1:33.349 |
9 | 22 | Anton Hedberg | 1:32.438 |
10 | 33 | Markku Nurmi | 1:33.509 |
11 | 14 | Jyrki Rantanen | 1:33.498 |
12 | 45 | Matti Riekkola | 1:34.280 |
DNS | 48 | Niko Hirvonen | –:–:–.— |
||4||
1278566102|Mikko Luomanperä|Vauhtiajojen tunnelmaa|
Hätäisimmät voivat haistella Vauhtiajojen tunnelmaa ja ehkä jopa mietiskellä ajolinjoja tulevia koitoksia varten. Rata ei välttämättä ole täysin identtinen verrattuna vuoden 2005 rataan. Ainakin pisimmän suoran shikaani on ollut erilainen viime vuosina.
Video on vuodelta 2005 ja kyseessä aika-ajot.
http://www.luomanpera.com/in-car-vauhtiajot-2005-aika-ajo/
|||2||
1278322816|Mikko Luomanperä|Pistetilanne 2010|
5.6. | 6.6. | 3.7. | 4.7. | 24.7. | 25.7. | 21.8. | 22.8. | 25.9. | |||||
1 | 16 | Hartus Teemu | LemUA | 36 | 45 | 50 | 45 | 36 | 29 | 36 | 45 | 322 | |
2 | 6 | Hyrske Sami | EspUA | 45 | 50 | 45 | 36 | 45 | 40 | DNF | 32 | 293 | |
3 | 21 | Tunkkari Kimmo | VetUA | 26 | 32 | 26 | 26 | 26 | 29 | 26 | 26 | 217 | |
4 | 15 | Luomanperä Mikko | EPUA | – | – | 36 | 40 | 40 | 45 | – | – | 45 | 206 |
5 | 37 | Sillanpää Ari-Pekka | VetUA | 29 | 36 | 29 | 29 | 32 | 36 | DNS | DNS | – | 191 |
6 | 11 | Luomanperä Matti | EPUA | 40 | 40 | – | – | – | – | 40 | 50 | – | 170 |
7 | 33 | Nurmi Markku | HausUA | 22 | 24 | 20 | 22 | 24 | 18 | 14 | 18 | 162 | |
8 | 13 | Torppa Ismo | VetUA | – | – | 26 | 24 | 24 | 32 | 32 | 16 | – | 154 |
9 | 22 | Hedberg Anton | LohUA | 32 | 29 | 22 | 29 | DNF | 20 | 20 | DNF | 152 | |
10 | 7 | Lempinen Jouni | TUA | – | – | – | – | 50 | 50 | DNF | 32 | – | 132 |
11 | 3 | Eskola Jouni | TamUA | DNF | DNF | – | – | – | – | 50 | 40 | 40 | 130 |
12 | 5 | Kankaanmäki Jukka | LamUA | – | – | – | – | – | – | 45 | 36 | 36 | 117 |
13 | 7 | Hotakainen Jani | VetUA | DNF | DNS | 40 | 50 | DNS | DNS | – | – | – | 90 |
14 | 8 | Mattsson Jeremi | UAU | – | – | 32 | 32 | – | – | DNF | 22 | – | 86 |
15 | 23 | Hildén Johan | HRF | – | – | – | – | – | – | 24 | 29 | 24 | 77 |
16 | 45 | Riekkola Matti | AAU | – | – | 22 | 18 | – | – | – | – | 16 | 56 |
17 | 19 | Hieta Aimo | EspooUA | – | – | – | – | – | – | 22 | 12 | 20 | 54 |
18 | 49 | Uuspelto Vesa | HRF | – | – | – | – | – | – | DNF | DNS | 50 | 50 |
5 | Inkiläinen Sami | HRF | 50 | DNF | – | – | – | – | – | – | DNF | 50 | |
20 | 26 | Armivesi Petri | HRF | 24 | DNF | – | – | – | – | DNF | 18 | DNS | 42 |
21 | 17 | Kankaanmäki Jussi | LamUA | 29 | 29 | ||||||||
22 | 17 | Kankaanmäki Jari | LamUA | – | – | – | – | – | – | DNF | 24 | – | 24 |
23 | 6 | Mattsson Kim | UAU | – | – | – | – | DNS | DNS | – | – | 22 | 22 |
24 | 48 | Hirvonen Niko | KEIMOLA FK-K | – | – | DNF | DNS | DNF | 20 | – | – | DNS | 20 |
Jokaiseen lähtöön osallistuneilta yliviivattu tulos jätetty huomiotta | |||||||||||||
Sarjan ulkopuolella ajaneet kuljettajat | |||||||||||||
13 | Kivipelto Tero | VetUA | 6. | DNF | |||||||||
14 | Rantanen Jyrki | LemUA | 8. | 11. | |||||||||
14 | Hartus Kari | LemUa | 5. | 6. | 5. | DNF | 4. | ||||||
101 | Rantanen Esa | LuPäSUA | 8. | DNF | |||||||||
24 | Kimmo Joutvuo | AAU | 1. | ||||||||||
20 | Jukka-Pekka Ollikainen | LoiUA | 5. | ||||||||||
77 | Kai Hedberg | HRF | 10. |
Botniaring, sunnuntain tulokset|Lähdön 2 tulokset
Botniaring, lauantain tulokset|Aika-ajon tulokset
Lähtö 1 tulokset
Mikko Luomanperä
Kilpailuraportti, Kemora 2010
Kauden 2010 avauskilpailu ajettiin Kemoralla. Ajankohta ei kilpailuviikonlopulle ollut paras mahdollinen. Yo-juhlat ja valmistujaiset karsivat osallistujia jonkin verran pois lähtöviivalta. Minejä kilpailussa oli mukana 12 ja mukana oli mukavasti uusiakin kuljettajia.|
Aika-ajon tulokset
Pos | No. | Name | Best time |
1 | 1 | Sami Inkiläinen | 1:27.408 |
2 | 3 | Jouni Eskola | 1:28.402 |
3 | 8 | Sami Hyrske | 1:29.169 |
4 | 11 | Matti Luomanperä | 1:29.297 |
5 | 16 | Teemu Hartus | 1:29.479 |
6 | 22 | Anton Hedberg | 1:30.395 |
7 | 12 | Jani Hotakainen | 1:30.787 |
8 | 13 | Tero Kivipelto | 1:31.149 |
9 | 37 | Ari-Pekka Sillanpää | 1:32.394 |
10 | 21 | Kimmo Tunkkari | 1:32.534 |
11 | 18 | Petri Armivesi | 1:34.951 |
12 | 33 | Markku Nurmi | 1:37.486 |
Ensimmäiseen lähtöön paalulta starttari tutusti Sami Inkiläinen. Sami otti omansa heti lähtövalojen sammuttua, eikä antanut muille mahdollisuuksia 10 kierroksen kilpailun aikana. Sami Hyrske oli melkein yhtä selvä kakkonen kun pariin otteeseen kärkipaikallakin vieraillut Jouni Eskola keskeytti puolan johdon katkeamiseen.
Matti Luomanperä ja Teemu Hartus ajoivat kolmanneksi ja neljänneksi n.kolmen sekunnin erolla toisiinsa nähden.
Vetelin Jani Hotakainen joutui jättämään ensimmäisen lähdön kesken moottorin venttiilivian vuoksi.
Lähtö 1 tulokset
Pos | No. | Name | Best time |
1 | 1 | Sami Inkiläinen | 1:27.385 |
2 | 8 | Sami Hyrske | 1:28.126 |
3 | 11 | Matti Luomanperä | 1:28.507 |
4 | 16 | Teemu Hartus | 1:29.248 |
5 | 22 | Anton Hedberg | 1:29.844 |
6 | 13 | Tero Kivipelto | 1:30.707 |
7 | 37 | Ari-Pekka Sillanpää | 1:31.839 |
8 | 21 | Kimmo Tunkkari | 1:33.335 |
9 | 18 | Petri Armivesi | 1:34.501 |
10 | 33 | Markku Nurmi | 1:34.209 |
DNF | 12 | Jani Hotakainen | 1:30.859 |
DNF | 3 | Jouni Eskola | 1:27.848 |
Toiseen lähtöön startattiin viime vuoden tapaan käännetyssä järjestyksessä. Ensimmäisen lähdön kymmenen nopeinta käännettiin kierrosajan perusteella.
Kolme ensimmäistä lähtöruutua menivät Vetelin pojille. Paalupaikalta starttasi Vetelin Kimmo Tunkkari, kakkospaikalta Ari-Pekka Sillanpää ja kolmospaikalta Tero Kivipelto.
Teemu Hartus nousi hyvän lähtönsä ansiosta ensimmäisen kierroksen aikana kärkipaikalle ja sai vedettyä parin kierroksen aikana pitkän kaulan muuhun joukkoon. Inkiläinen sai kuitenkin karkulaisen kiinni neljännellä kierroksella ja otti oman paikkansa kärjessä.
Kahdeksannella kierroksella Inkiläisen autosta lähti katalysaattori irti lähtösuoran päässä ja tarkkasilmäisten ratatuomareiden ansiosta Inkiläinen liputettiin teknisellä vialla pois. Kärkipaikan otti jälleen haltuunsa Hartus. Kakkosena ajoi Hyrske ja kolmantena Luomanperä.
Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä Hartus lipsautti autonsa hikoille, jolloin Hyrske sai kerättyä pitkällä suoralla enemmän vauhtia ja ajoi lähdön voittoon. Näin Hartuksen uran ensimmäinen voitto jäi vielä odottamaan tulemistaan. Lähdön kolmas oli ensimmäisen tapaan Matti Luomanperä.
Lähtö 2 tulokset
Pos | No. | Name | Best time |
1 | 8 | Sami Hyrske | 1:28.939 |
2 | 16 | Teemu Hartus | 1:29.480 |
3 | 11 | Matti Luomanperä | 1:29.361 |
4 | 37 | Ari-Pekka Sillanpää | 1:32.446 |
5 | 21 | Kimmo Tunkkari | 1:32.170 |
6 | 22 | Anton Hedberg | 1:29.706 |
DNF | 1 | Sami Inkiläinen | 1:28.121 |
DNF | 33 | Markku Nurmi | 1:35.228 |
DNF | 13 | Tero Kivipelto | 1:31.383 |
DNF | 3 | Jouni Eskola | 1:31.519 |
DNF | 18 | Petri Armivesi | 1:37.240 |
DNS | 12 | Jani Hotakainen | –:–:–.— |
Rataleimatutkinto 2/2010
Heinäkuussa Jurva Botniringillä järjestettävän rataleimatutkinnon ilmoittautuminen on avattu.
Lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet löydät osoitteesta www.autourheilu.fi/koulutus/tutkintokalenteri/26206.aspx
Lisätietoja: nopeuslajien lajipäällikkö Mika Heinonen, 0207 219 443, mika.heinonen@autourheilu.fi
Lähde: www.autourheilu.fi
Sunnuntai,Kemora lähtö 2 tulokset|
Kisaviikonlopun toisen lähdön tulokset.
Lauantain tulokset www.mylaps.com sivustolla
Kuljettajat kaudella 2010|
1 | Sami Inkiläinen |
2 | Janne Havinen |
3 | Jouni Eskola |
4 | Mikko Luomanperä |
5 | Jukka Kankaanmäki |
6 | Jeremi Mattsson |
7 | Lempinen Jouni |
8 | Sami Hyrske |
9 | Reima Heinäjoki |
10 | Jukka Inkiläinen |
11 | Matti Luomanperä |
12 | Jani Hotakainen |
13 | Torppa Ismo |
14 | Kari Hartus |
16 | Hartus Teemu |
17 | Jussi Kankaanmäki |
18 | Kim Mattsson |
19 | Aimo Hieta |
21 | Tunkkari Kimmo |
22 | Anton Hedberg |
23 | Hildén Johan |
24 | Louhi Jyrki |
26 | Petri Armivesi |
30 | Anssi Laurell |
31 | Harju Antti |
32 | Frank Van Nunen |
33 | Markku Nurmi |
36 | Markku Kivinen |
40 | Runsala Miika |
44 | Lauri Riekkola |
45 | Matti Riekkola |
46 | Kari Harmaala |
48 | Niko Hirvonen |
Yleistä Mini 1000 Rata-luokasta
Englantilainen Mini on ollut kilpakäytössä noin 40 vuotta. Minillä on ajettu kilpaa kaikissa mahdollisissa autourheiluluokissa niin kotimaassaan Englannissa, kuin ympäri maailmaakin. Suomessa Mini-1000 merkkiluokka on rata-autoilun suurimpia ja samalla vanhin kilpa-autoiluluokka. Sitä on ajettu jo vuodesta 1978 alkaen.
Millainen on Mini-1000 Cupin auto?
Auto, josta kilpa-autoa ryhdytään rakentamaan, on 1000 cm³ Mini. Kori, apurungot, vaihdelaatikko ja sylinteriryhmä on säilytettavä alkuperäisenä. Alkuperäisiä osia saa koneistaa ja kuutiotilavuus voidaan nostaa 1030 cm³:iin. Tehoa autossa on noin 100 hv. Jousitusta saa muuttaa tietyin ehdoin. Auton + kuljettajan yhteispaino on minimissään 700 kg. Polttoaineena on käytettävä 98-okt lyijytöntä bensiiniä tai AKK:n hyväksymää lyijytöntä kilpailubensiiniä. Renkaina on Yokohama 008, kooltaan 165/70-10. Valmiin auton hinta on noin 6.000-10.000 eur. Miniin saa Suomesta erittäin hyvin osia, niinpä Mini-1000 Cup on kilpa-autoilua kohtuullisilla kustannuksilla. Kilpailulähdöt ovat erittäin näyttäviä ja tasaväkisiä, minkä takia luokan ovat ottaneet omakseen niin nuori nouseva sukupolvi, kuin vanhat konkaritkin. Kilpailemisen Mini-1000 luokassa voi aloitaa jo 16 vuotiaana, kun on hankkinut kilpailulisenssin, suorittanut rata-leima tutkinnon ja anonut AKK:lta eriluvan.
Mikko Luomanperä
Historic Grand Race 2010 sivusto avattu
20. kerran ajettavan Historic Grand Race juhlakilpailun sivusto on avattu.
http://www.historicrace.fi/HGR10/HGR10.html
Mikko Luomanperä
Jäsentiedot ja transponderin vuokra
Jäsentietolomake ja transponderin vuokrasopimus löytyvät Materiaalit -osiosta.
Täytä lomakkeet ja lähetä ne sähköpostilla Mini 1000 Team Ry:n Pj:lle. Osoite annettu Materiaalit-osiossa.
Mikko Luomanperä
Rataleimatutkinnon osuudet
Rataleimatutkinnon teoriaosuus, 6.3.2010, Jyväskylä
Rataleimatutkinnon teoriaosuus, 20.3.2010, Hyvinkää
Rataleimatutkinnon ajo-osuus 23-25.4.2010, Alastaron moottorirata
(Lähde: AKK-Motorsport Ry tutkintokalenteri)
Mikko Luomanperä
Minit Seinäjoelle Vauhtiajoihin!
Minitonni luokan menopelit nähdään tulevana kesänä Seinäjoella Vauhtiajoissa. Race & Rock viikonlopusta ei tapahtumia puutu, siitä pitävät huolen katuradalla ajetut tiukat kilpailulähdöt sekä illalla lavalla nähtävät huippuluokan artistit.
Kyseessä on Mineille yksi sarjaan kuuluva CUP-osakilpailu. Kilpailutapahtuma on 23-25.7.2010
Alla olevista linkeistä voi käydä kurkistamassa minkälaista meno oli vuoden 2005 Vauhtiajoissa.
Vauhtiajot 2005, In-Car video, aika-ajo
Vauhtiajot 2005, In-Car video, lähtö 1