Vuoden 2014 MiniTonni Cup Mestari on Ari-Pekka Sillanpää.
Hopea Jouni Havinen. Pronssi Tomi Kiiskilä.
Tiukkaa kisaa mestaruudesta kävi A-P ja Jouni. Pitkästä aikaa mestaruus ratkesi vasta viimeisessä viikonlopussa.
Kimmon konerikko, Jeremin takatukivarsi ja lipsuminen öljyssä pudotti nämä mitalitaistoista ja Tomi nousi tasaisten suoritusten ansiosta kolmanneksi. Petri Armivesi ja Henna Behm tekivät onnistuneen viikonlopun ansiosta hyvän nousun.
Onnittelut Ari-Pekkalle.
Aika-ajot
Lauantai Lähtö 1
Sunnuntai Lähtö 2
Sunnuntai Lähtö 3
|
Kolmen kisan viikonloppu Alastarolla osoittautui aika rankaksi Mineille useilla keskeytyksillä. Moottori-rikkoja ei kisassa tullut, mutta paljon levisi öljyä radalle eri syistä joiden seuraksena koettiin useampi ulosajo.
Kisaamaan mukaan palasi kaksi vanhaa Minikuskia, Markus Jahn ja Jouni Eskola.
Kolme hyvää autoa on myynnissä, ja ne kun saadaan vielä radalle, niin viikonlopuiksi
voidaan päästä jopa 30 kilpailijaan. Tällä kaudella Cup pisteitä keräsi 30 kilpailijaa, ja Cupin ulkopuolella ajoi Pekka Pohjanperä. Autoja radalla kävi kaikkiaan 29 kpl.
MiniTonni Team ja erityisesti me kuljettajat kiitämme jälleen HRF:ia upeasti järjestetyistä kilpailuista, joissa kisaajat voivat keskittyä olennaiseen ja järjestäjät ovat hoitaneet oman osuutensa arvosanalla 10+ ja vähän vielä päälle.
Kiitos kaikille kaudesta ja kauden päätäjäisissä tavataan jälleen.
Ohessa grafiikkana sijoituksien kehittyminen, pistetilanne on päivitetty ja laittakaa huomatuksia jos löydätte virheitä pistelaskennassa.
Terveisin ”Proppu”.
Ahvenisto 2014
Ahvenistolla taistelu mestaruudesta jatkui. Luvassa sadetta, mutta kisa ajettiin kuivalla alusta loppuun. Sillanpää on saanut autonsa kulkemaan kuten myös Hotakainen. Havinen oli edellä mainittujen jälkeen molemmissa lähdöissa kolmas.
Kisa saatiin ajettua läpi ilman mitään isompia haavereita. Valitettavasti treenipäivänä Leevi ajoi Tarun mutkan pikkuisen leväksi ja autoa joudutaan vähän korjaamaan.
Viikonlopun tarkastuksessa ei jäännyt kiinni kuin yksi auto (Kimi), joka jumppasi auton sentin ylöspäin.
Pitkästä aikaa mestaruus tullaan ratkaisemaa vasta viimeisenä kisaviikonloppuna, jolloin ajetaan Alastarossa kolme lähtöä.
Ohessa linkit tulos-palveluun.
Epävirallinen pistetilanne 2014
Päivitetty pistetilanne. Pekka Pohjanperä ei ole osallisena cup-pisteissä, joten hänelle rekisteröidään sijoitus.
Pistetaulukko
Ahveniston tarkastukset
Ahvenistolla tulemme tarkistamaan autojen maavarat.Auton maavaran pitää joka kohdaltaan olla 6cm.Mitään renkaita ei tulla tyhjentämään.
Jurva Botniaring 5-6.7 2014
Viikonloppuksi povattiin kuumaa, ja sellainen siitä tuli. Upea keli ja olosuhteet
ennakoi kaikille hyvä kisaviikonloppua. 22 ilmoitautunutta
AIKAAJOT
1.HOTAKAINEN
2. HAVINEN
3. SILLANPÄÄ
LAUANTAI
1. HAVINEN
2. SILLANPÄÄ
3. BEHM
SUNNUNTAI
1. SILLANPÄÄ
2. BEHM
3. J. MATTSSON
Aika-ajoissa jälleen tuttu kolmikko, Havinen, Hotakainen ja Sillanpää.
Kympin sakissa yllättäjänä K. Mattsson kahdeksantena, jonka epäillään ajaneen lyhyen lenkin .
Behm näyttää noussen mukaan kärjen vauhtiin, ja toivottavasti pysyvästi. Viime kausi oli aika kivinen.
Lauantain kisassa maaliintulojärjestys Havinen , Sillanpää ja Behm.
Hotakainen ahdisteli Havista tiukasti alussa, mutta sitten katosi jarrut ja putoaminen kärkitaistoista yhdeksänneksi.
Takaa kovat nousut teki Tomi Kiiskilä kuudenneksi ruudusta 14 ja Jeremi Mattsson seitsemänneksi ruudusta 22.
Sunnuntain kisassa ensimmäisen minitonni voittonsa saavutti A-P Sillanpää.
Havinen lipsautti autonsa uuden lenkin takamutkan hiekoille, mikä näyttää saavuttavan legendan maineen.
Sieltä ei pois tulla. Henna oli toinen ja Jeremi kolmas.
Hotakaisella harmittava keskeytys. Syynä paisarin korkin aukeaminen. Jälleen nähtiin takamatkan nousu, Topias ruudusta 20 seitsemänneksi.
Lauantaina yksi keskeyttäjä ja sunnuntaina 5. Onneksi yhtään moottoripommia ei kenellekkään tullut.
Viikonlopun pisterohmut olivat A-P ja Henna.
Seuraavaksi tapaamme minit radalla Ahveniston Grand Racessa, jolloin
ruudukkoihin asettuu pitkästä aikaa yli 25 autoa.
Kemorassa tehdyt tarkistukset
Edellisessä kilpailussa tarkistimme vesipumpun toiminnan.
Ohessa tulkinta, jonka pohjalta tarkistus ja sääntöjen mukaisuus todennettiin.
Kohdan moottorin alla mainittu
8.24 Alkuperäisen tyyppinen vesipumppu tulee säilyttää. Lisäksi saa asentaa sähköisen vesipumpun.
Tämä tarkoittaa että sitä EI saa ottaa pois.
——————————-
8.23 Tuulettimen siivet ja/tai koko tuulettimen saa poistaa, käyttö alkuperäinen. Tuulettajan hihnatyyppi vapaa.
Tämä tarkoittaa käytännössä että hihnan saa jättää pois.
——————————-
8.5 Kaikenlainen aineen lisäys on kielletty. Kuluneita osia saa korjata tai täyttää, kunhan ei alkuperäinen
muoto ja tarkoitus muutu. Suurin sallittu sylinterin halkaisija on 65,7 mm. Sylinterilohkon putkittaminen on sallittu.
Tämä tarkoittaa että vesipumpun alkuperäinen muoto ja tarkoitus on säilytettävä.
Siipiä ei saa muokata ja sen on pystyttävä pumppaamaan vettä, eli sen on myös pyörittävä.
Huomoitavaa : Käytännössä tuo pumppu ei kuluta tehoa kovinkan paljoa. Jotain parisataa wattia, eli 0.3hp.
Sähköisen vesipumpun etu on siinä että se kierrättää vettä silloin kun moottori ei ole käynnissä.
Sähköinen vesipumppu jaksaa myös pyörittää tuota siipeä, joten siipeä ei tarvitse koskea vaikka hihnan jättää pois.
Historic Race Botniaring 2014
Ilmoittautuminen kilpailuun on ollut auki viikon verran. Ilmoittautuminen ja osallistumismaksu on oltava järjestäjällä viimeistään 1.7 klo 23.00
Lähde: AKK:n KITI-järjestelmä
Ei muuta kuin ilmoittautumista sisään ja kiertämään Botniaringin pitkää rataa. Uuden radan rataennätystä pitää hallussaan kukas muukaan kuin Vaasan Janne Havinen ajalla 02:03.804. Aika on ajettu viime vuoden syyskuun kisassa, kun Janne ajoi sunnuntain lähdön. Sama herrasmies omistaa myös vanhan lyhyen radan ennätyksen 1:26.865, joka on vuodelta 2009. Olisiko joku tänä vuonna niin röyhkeä ja ottaisi
Haviselle kolmen suora
Kemoralla ajettiin aiemmista vuosista poiketen kolme kilpailulähtöä viikonlopun aikana. Yksi lauantaina ja kaksi sunnuntaina. VUA:n Jouni Havinen tyhjäsi pajatson ja nappasi voiton kaikista kolmesta. VetUA:n Ari-Pekka Sillanpää seurasi hyvänä kakkosena ja otti kolme kakkossijaa. VetUA:n Kimmo Tunkkari oli kaksi kertaa kolmas ja kerran neljäs. Aika-ajoissa paalupaikalle ajanut VetUA:n Jani Hotakainen oli toisessa lähdössä kolmas. Hotakaisen vauhti oli muuten viikonlopun aikana kohdallaan, mutta ongelmat pudottivat kahdessa lähdössä sijoituksen häntäpäähän
Erityishuomioitavaa viikonlopun kilpailussa oli todella hyvä kilpailijoiden määrä (25kpl) ja varsinkin järjestävän seuran VetUA:n edustus oli kohdallaan kahdeksalla kuljettajalla.
Kemora 2014 tuloksia
Kauden 2014 avauskilpailu
Avausviikonloppu Kemoralla lähestyy ja kilpailijoita on ilmoittautunut erittäin mukavasti kilpailemaan avauspisteistä.
Nro | Nimi | Seura | Auto |
1 | Jouni Havinen | VUA | Mini 1000 |
2 | Ari-Pekka Sillanpää | VetUA | Morris Mini 1000 |
2 | Kimmo Tunkkari | VetUA | Morris Mini 1000 |
3 | Jeremi Mattsson | HRF | Mini 1000 |
4 | Tomi Kiiskilä | VetUA | Mini 1000 |
5 | Teemu Hartus | LemUA | Mini 1000 |
6 | Petri Armivesi | HRF | Morris Mini 1000 |
7 | Topias Söder-Kultalahti | LappajUA | Mini 1000 |
10 | Aleksi Klemola | VetUA | Morris Mini |
12 | Tero Kiiskilä | VetUA | Morris Mini 1000 |
14 | Kari Hartus | LemUA | Morris Mini 1000 |
16 | Tuomas Söder-Kultalahti | LappajUA | Mini 1000 |
19 | Jani Hotakainen | VetUA | Austin Mini 1000 |
20 | Frank van Nunen | Kurikan UA | Austin Mini |
22 | Janne Juhola | VetUA | Austin Mini 1000 |
23 | Janne Huupponen | RUA | Mini 1000 |
24 | Petri Hänninen | VetUA | Morris Mini 1000 |
24 | Juha Korpela | KauhUA | Morris Mini |
25 | Jani Kaljunen | HuiUA | Mini 1000 |
27 | Henna Behm | JoeUA | Austin Mini 1000 |
28 | Niko Hirvonen | KEIMOLA FK-K | Rover Mini Cooper |
33 | Leevi Grönberg | KEIMOLA FK-K | Mini 1000 |
47 | Jari Lahti | HRF | Austin Mini 1000 |
48 | Kim Mattsson | HRF | Mini 1000 |
1970 | Esa Mäkynen | EPUA | Morris Mini |
PERJANTAI 6.6
12.00 – 20.00 Vapaa harjoitus, 40 € / auto
17.30 – 20.30 Kilpailutoimisto avoinna, ilmoittautuminen
17.30 – 21.00 Katsastus omilla varikkopaikoilla
LAUANTAI 7.6
08.00 – Kilpailutoimisto avoinna ja katsastus alkaa
08.30 – 08.50 Ohjaajakokous
09.15 – 09.30 Avoin Touring Cars ja Avoin GT harjoitusajo 10 min
09.30 – 09.45 Mini 1000 harjoitusajot 10 min.
09.45 – 10.00 Roadsport B, 2B ja C harjoitusajot 10 min.
10.00 – 10.15 Roadsport A, 2A ja V8 harjoitusajot 10 min.
10.15 – 10.30 Subaru Sport, SS 1300, Locost, harjoitusajot 10 min.
10.30 – 10.45 Historic F/A-F/B, F/C, F/D, E-G1/E ja F/GTP harjoitusajot 10 min.
10.45 – 11.00 Historic Formulat, Formula 4 vuoteen 1996 asti harjoitusajot 10 min.
11.00 – 11.15 Historic G/A, G/D, H, I, G-H1/r1A ja G-H1/r1C ja H2-I/r1 harjoitusajot 10 min.
– 11.15 Katsastus päättyy
11.15 – 12.00 TAUKO
12.00 – 12.20 Avoin Touring Gars ja Avoin GT aika-ajot
12.25 – 12.45 Mini 1000 aika-ajot
12.50 – 13.10 Roadsport B, C aika-ajot
12.15 – 13.35 Roadsport A, 2A ja V8 aika-ajot
13.40 – 14.00 Subaru Sport, SS 1300 ja Locost, aika-ajot
14.05 – 14.25 Historic F/A-F/B, F/C, F/D, E-G1/E, F/GTP, G/A, G/D, H, I, G-H1/r1A ja G-H1/r1C ja H2-I/r1 aika-ajot
14.30 – 14.50 Historic Formulat aika-ajot
14.55 – 15.15 Formula 4. vuoteen 1996 asti. aika-ajot
15.20 – 15.45 Avoin Touring Cars ja Avoin GT 1. kilpailu, 10 kierr.
15.50 – 16.15 Mini 1000 1. kilpailu, 10 kierr.
16.20 – 16.45 Roadsport B, 2B ja C 1. kilpailu, 10 kierr
16.50 – 17.15 Historic Formulat 1. kilpailu, 10 kierr.
17.20 – 17.45 Subaru SR Sport, SS 1300 ja Locost 1. kilpailu, 10 kierr.
17.50 – 18.15 Formula 4. vuoteen 1996 asti. 1. kilpailu, 10 kierr.
SUNNUNTAI 8.6
8.30 – Kilpailutoimisto aukeaa.
8.50 – 9.00 Ohjaajakokous tarvittaessa.
9.00 – 10.30 Aamun warm up (max. 10 min. per luokka)
10.35 – 10.55 Mini 1000 2. kilpailu, 10 kierr.
11.00 – 11.25 Avoin Touring Cars ja Avoin GT 2. kilpailu 10 kierr.
11.00 – 11.25 Historic Formula 4 vuoteen 1996 asti. 2. kilpailu, 10, kierr.
11.30 – 11.55 Roadsport A, 2A ja V8 1. kilpailu, 10 kierr.
12.00 – 12.25 Historic G/A, G/D, H, I, G-H1/r1A ja G-H1/r1C H2-I/r1, F/A-F/B, F/C, F/D, E-G1/E ja F/GTP 1. kilp. 10 kierr.
12.30 – 13.30 TAUKO, Kalle Dahlbacka juhlavuosi (Kemora 30 v.)
13.30 – 13.55 Subaru Sport, SS 1300, Locost 2. kilpailu, 10 kierr.
14.00 – 14.25 Historic Formulat 2. kilpailu, 10 kierr.
14.30 – 14.55 Roadsport B, 2B ja C 2. kilpailu, 10 kierr.
15.00 – 15.25 Historic G/A, G/D, H, I, G-H1/r1A ja G-H1/r1C, H2-I/r1, F/A-F/B, F/C, F/D, E-G1/E ja F/GTP 2. kilp 10 kierr.
15.30 – 15.55 Roadsport A, 2A ja V8 2. kilpailu, 10 kierr
16.00 – 16.25 Mini 1000 3. kilpailu, 10 kierr.