Minitonni korjaukset

Vuonna 2017 tarkistettiin kaikki autot ja tilanne on erittäin hyvässä mallissa. Uudet autot tarkistetaan samalla periaatteella. NO RACE ovat turva-asioita tai selkeästi sääntöjen vastaisia. Jos keksit jotain uusia ratkaisuja niin ota ensin yhteyttä teamin  katsastajiin jotta vältytään yllätyksiltä.
Lukekaa säännöt oikealla tavalla, siten kuin ne on tarkoitettu ymmärrettäväksi. Älkää etsikö niistä porsaanreikiä tai muodostako omia käsityksiä. Kertokaa mitä olette tekemässä, ja selvitetään onko sallittua tai mini sääntöjen hengen mukaista.
Käydään yksityisesti asiat selväksi ensin , ja jos aihetta julkistetaan virallinen kanta ja tarkennus  tänne. Ei Facebookin tms. Some ei ole oikea kanava.
Kysymykset osoitteeseen mattskimi@gmail.com tai soitto Kimille tai Pääskylle. Epäselvissä tapauksissa kysymykset esitetään hallitukselle.
Yhtään autoa ei ole tarkoitus hylätä tai estää kilpailemasta, mutta selkeästi rakennetut sääntöjen vastaisuudet on korjattava pois sovitulla aikataululla. Autokohtaisista poikkeamista sovitaan aina erikseen. Ymmärrä säännön A4:n viimeinen lause.
Tämän sivun lopussa on kysymykset ja vastaukset-osio joka kannattaa lukea.

Moottorin kiinnikkeet vapaat

Kiinnikkeet ovat vapaat, mutta ei moottorin kiinnitys. Kiinnikkeet on  oltava alkuperäisillä paikoillaan, mutta ei tarvitse olla alkuperäisestä materiaalista. Moottoria  ei saa siirtää mihinkään suuntaan eikä kallistaa. Tarvittaessa mittaus tehdään vertaamalla kiinnityksiä vakio-osilla ja suhteessa sijainti koriin ja eturunkoon. Esimerkiksi jos rintapelti on kolarissa painunut sisäänpäin, niin säädettävällä ylätuella moottori saadaan oikeaan paikkaan ja asentoon.
Moottorin lisäkiinnikkeet  tai kiinnityskohtien vahvistukset eivät saa johtaa toiseen kiellettyyn  muutokseen. Esimerkiksi vahviketta ei voi laittaa moottorin ja kelkan väliin, koska silloin moottori nousee ylöspäin.

Apurungoista ja korista kaikki muut kuin  sallitut pulttiliitokset pois.

Hitsatut/pultatut kulmaraudat ja muut lisätyt kiinnitykset pois apurungosta ja korista. Vain pulttiliitokset sallittu. Jos epäselvää ota kuva ja lähetä mattskimi@gmail.com  . Kelkkoihin tai runkoon ei saa hitsata mitään kiinnikkeitä, kulmarautoja  tai jatkeita.  Vinotuet on 2018 alkaen sallittu, lue säännöstä niiden kiinnitystapa. Sääntöjen vastaiset pultit poistettava kiinnityksistä ennen kisaa jos ei saa hitsauksia pois. Korjattavissa ennen kisaa paikan päällä. Kelkan sijainti suhteessa koriin ei saa muuttua. Vertailumittauksia tullaan tekemään jotta voidaan todentaa  sen oikea sijainti (lattian linjasta ylöspäin  ja korin yläreunasta ylätukivarteen). Autoista löytynyt aivan uskomattomia suorituksia tällä saralla ja ne tulee kaikki poistaa.

Etukelkan poikittainen etupalkki ei saa olla irrotettava.

Hitsattava kiinni.

Nokkapelti ja takaluukun lukitukset

Nämä sellaisiksi että ne saa auki ilman työkaluja.Kansallinen sääntö. NO RACE

Hiekkapelleistä reiät umpeen.

Niistä ei saa leikata reunoja pois. Joissakin etuhiekkapellistä mennyt reunat  huonoiksi ulosajoissa ja niitä on siistitty (reaktiotangon kiinnityksestä ulospäin). Se on ihan ok, mutta tehdyt reiät umpeen. Tosi huonot kannattaa vaihtaa sovinnolla.

Lisälevikkeet

Lisälevikkeissä saa olla reikiä, mutta kun ne menee rikki, pitää huolehtia että ei ole teräviä reunoja.  Lokasuojan tulee aina tehokkaasti peittää pyörä vähintään 150 astetta mitattuna navasta auto maassa Ennen kuin rupeat rei’ittämään niin vilkaise autoa altapäin ja mieti kuinka paljon tuo hyödyttää. Menevät vain helpommin rikki . Levike saa levittää autoa 55mm per puoli.

Vilkulle merkkivalo kabiinin puolelle.

Tämä on pakollinen. Katsastus tarkistaa.

Ulkopuolisen päävirtakatkaisijan pitää toimia.

Katsastus tarkistaa. NO RACE

Jarru- ja kytkinnestesäiliöt pois kabiinista.

Katsastus tarkistaa.NO RACE

Öljynjäähdytin moottoritilaan.

Moottoritila on nokkapellin reunoista suoraan alaspäin. Saa sijoittaa niin alas kuin huvittaa, mutta hiekkapeltiin ei saa tehdä tuuletusreikiä.  Korjattava ennen kisaa.

Vesipumppu

Vesipumppu on säännöissä mainittu. Tarkoittaa sitä että sen toiminnallisuutta ei saa muuttaa. Siipien  ja siivapyörän kiinnitys jne on oltava muokkaamaton kaikilta osin ja sen on oltava toimintakuntoinen. Yläreunan jäykiste on joissakin  ylempänä jolloin kannen sovittamiseksi saa yläreunasta ottaa siivun pois. Tämä ei vaikuta sen toiminnallisuuteen. Huomioikaa että myös kytkimen päässä koiranluu saattaa osua kanteen.

Jos asennat sähköisen vesipumpun, niin  ei ole mitään syytä koskea alkuperäisen pumpun siipiä. Vesi virtaa siitä läpi enempi kuin tarpeen.

Penkki

Tarkistakaa penkkien leima ja hankkikaa ajoissa uusi. Penkki saa olla 5 vuotta leimasta. Kiinnitykset ehjät, ei saa olla korjatut. Katsastus tarkistaa. Huomioikaa että  FIA 8862/2009 luokitus jossa leimaa 10v on istuimen kanssa luokitellut istuin kiinnikkeiden käyttö pakollista tai kiinnitys sääntökirjan 253-65B mukaisesti. Älä keksi itse! NO RACE

Lyijypainot

Lyijypainojen kiinnityksiin  se iso prikka ulkopuolelle, noin 7 cm halkaisijaltaan. Painojen on oltava apukuljettajan puolella. Sallittu alue on koko lattiatila etukaaren ja takakaaren välissä. Painot saa myös kiinnittää apumiehenpuoleiseen poikkipalkkiin. Akkujen alle sijoitetut lisäpainot pitää siirtää oikealle paikoilleen. Katsastus tarkistaa. Korjattava ennen kisaa. Jos painoa on paljon, esim 10kg, kannattaa hitsata vahvikelevy myös  auton sisäpuolelle. Tähän sallitaan 3mm x 50mm leveä latta joka ulottuu kardaanitunnelista sivupalkkiin asti. 10kg paino värisee niin paljon, että se väsyttää pellin rikki. Pulttien lisääminen ei auta! Isoille painoille susoitellaan  kolme pulttia ja kolmion muodossaa.

Takavakaajan kiinnitys

Turvakaarista/takaiskunvaimentimien yläkiinnikkeiden välisestä linjasta  ei saa mennä mitään vahvikkeita taaksepäin vakaajaan. Sääntökirjan kohdassa 8.3.2.5  mainittu lisäkiinnitys vakaajaan ja kaaren väliin on meidän säännöissä kielletty. Kolaritilanteessa perän on painuttava kasaan, eikä vakaajan mikään mekanismi saa estää tätä. Korjattava ennen kisaa. Pyörän koteloon hitsatut vakaajan kiinnikkeet sallittu, kuten myös poikittaiseen takavahvikkeeseen.

Vetoakselit original ja työstämättömät

Korjattava ennen kisaa.

Taka jarruvalot toimimaan

Joissain autoissa on itsetehdyt  ledhässäkät ja ne on vaihdettava. Korjattava ennen kisaa.  2018 sääntöihin lisättiin sallituiksi tehdasvalmisteiset autokäyttöön tarkoitetut LED valot.

Sisätaustapeili paikoilleen.

Lisättiin tämä kaudelle 2017 pakolliseksi

Takasivulasien takareuna ja tuuletus

Takalasien takareunojen “siivekkeet” korjattava ennen kisaa.  Takasivulasin takareunasta 1 cm rako sallitaan, tätä ei lueta aerodynaamiseksi parannukseksi (kokeile 11 mm poranterällä ulkopuolelta). 
Säännöt sallivat tuuletusjärjestelmän asentamisen polykarbonaattilaseihin. Yksinkertaisin on reikä, kuitenkin siten että turvallisuus otettu huomioon. Pölyn ja kivien mahdollisuus osua silmiin ja  kasvoille on vältettävä. Joissakin kilpailuissa sivulasiin asennettavat kuppimalliset systeemit on ruvettu kieltämään turvallisuussyistä. Apumiehen puolelle oven ikkunan takareunaan 3 kpl noin 40-50mm reikää toimii hyvin.

Tippalistat kuntoon.

Ei saa madaltaa tai taittaa taaksepäin. Jos on madallettu, niin koristelistat päälle.  Armiveden Ahveniston mälli sen verran iso että tippalistat paikoilleen. Näin ollen vain Mäkysen autossa saa tippalistat puuttua kunnes auto ylimaalataan. Näin on sovittu 2011. Tämä on ainoa poikkeus joka on jäljellä. (Brittien kisasäännöissä on maininta että tippalistat pitää olla 9.5mm eikä saa taittaa taaksepäin.)

Lasien tummennukset

KANSALLINEN SÄÄNTÖ: Tummien ikkunoiden tai tummien suojakalvojen käyttö on sallittu sivu- ja takaikkunoissa. Autoon tulee kuitenkin nähdä sisälle 5m päästä katsottaessa. HUOM! Kisakatsastus päättää!
Autoissa joissa kuljettaja ei näy, niin  ikkunat vaihtoon. Heijastavat pinnat kielletty kaikissa luokissa. Pronssiset, heijastavat jne EI ole tummennetut, eli kielletty.

Rattiputki

Rattiputken kiinnitys yläpäästä alkuperäisestä kohdastaan  YHDESTÄ pisteestä, eli alkuperäisestä pisteestä. Rattiputkessa oltava  alkuperäinen klemmari. Rattiputken pystykulmaa saa muuttaa jatkopalalla tms.  mutta kiinnitystä EI saa tuoda lähemmäs kuljettajaa. Säännöissä on tarkennus alkuperäisestä pisteestä ja mikä luokitellaan turvalliseksi jonka mukaan kiinnitys on tehtävä. Sääntö tarkoittaa sitä että vinotukia ei pysty tarkennuksen puitteissa toteuttaa ja ne on ehdottomasti poistettava. Minkäänlainen kiinnitys ei saa muodostaa vinotukea kuljettajaa kohti. Raidetangon sijaittava alkuperäisellä paikallaan alkuperäisessä reijässä.  Huom! Rattiputkea ei saa hitsata suoraan kiinni kaareen, mutta kaareen saa hitsata tai pultata kiinnityksen johon sen saa kiinnittää pulttaamalla.

Ovenkahvat alkuperäiset  

Ei katkottuja, ei escortin, ei kevennetty. Ovia saa keventää, mutta kahvoja ei. Korjattava ennen kisaa. Vaikuttaa myös alkuperäiseen ulkonäkö sääntöön.

Penkin asentaminen

Jos siirrät penkkiä keskemmälle  ei kuitenkaan saa siirtää raidetankoa. Sen on oltava alkuperäisellä paikallaan. Istuinosa ei saa ylittää auton keskilinjaa. Rajana on penkin istuinosan pehmusteen ulkoreuna. Eli penkin vaakaosuuden ulkoreunan  pehmusteet eivät saa ylittää keskilinjaa. Säännöt kieltävät penkkeihin tehtävät muutokset, joten ei saa poistaa pehmusteita tms.

Autot siisteiksi

Lamppujen kromireunuat, maskit,  lokkarit, puskurit ja muiltakin osin  autot siisteiksi. Kun varikolla joku katsoo autoja niin se on houkutin tulla mukaan kilpailijaksi. Pikkusen imuria, maalipensseliä ja puunausta niin että ollaan kilpaluokan näköinen.

Ajokäyttäytyminen

Välttäkää hallitsemattomat sisäreunaan hyökkäykset jotka aiheuttavat osumaa.
Toinen kun on vähänkin rinnalla, niin pitää jättää ajotilaa auton verran AINA. Tämä koskee koko ajorataa, myös mutkan ulostuloa. Sisäkautta ohittavan on mutkan ulostulossa varmistettava että ulkopuolella jää auton verran tilaa jos ohitettava on vielä vähänkin rinnalla.
Ajolinjan säilyttäminen ja tilan  supistaminen sallittu niin pitkälle kunnes on jätettävä auton leveys tilaa jos kaveri on vähänkin  rinnalla. Jotkut luulee että ajolinjan saa säilyttää vaikka joku on rinnalla.
Suoralla mutkitteleminen ja peittely on kielletty. Rata-ajossa yksi linjan vaihto sallittu!

Ajolinjan vaihtaminen jarrutusalueella on erittäin vaarallista, varsinkin ohitettaessa.
Peileistä kilpailijoiden  seuraaminen on velvollisuus ja kuuluu lajiin.
Ratatuomareita tullaan ohjeistamaan antamaan varoituksia. KOSKETUKSET ON KIELLETTY.
Ratakilpailuun ei kuulu jokamiesluokan käyttäytyminen ja ajotyyli.
Pidetään autot ehjinä ja siisteinä!

Parannuksia

Kun teet muutoksia koriin muista aina tehdä ne sääntökirjan mukaisesti.  Ohessa muutama parannus jotka ovat 8.3.2.6 mukaisia.

  • Etukaaresta tuet kelkan torneihin. Kiinnitys turvakaareen  siten että linjassa oviputkien kanssa. Kolarissa kelkka ei tule syliin ja lisäksi etuosa jäykistyy. Seinäjoella Jeremin kori pelastui näiden tukien ansiosta.
  • Tuki takakelkkaan pääkaaresta tai korkeintaan 10 cm pääkaaresta alavaakaputkeen. Takakelkka ei tule sisään kolarissa. Toimii erittäin hyvänä lisätukena takarungolle pulttiliitoksilla. Tulkitaan  lisäkiinnitykseksi eikä turvakaaren osaksi.  Seinäjoen kolarisssa takakelkka oli omasta painostaan siirtynyt eteenpäin 3cm. 
  • Turvakaaren alempi poikittainen putki kiinni keski tunneliin.
  • Kun tekee lisäkiinnityksiä kaareen, niin kannattaa käyttää 3mm paksua levyä tai vastaavaa hitsattuna pituussuuntaisesti putkeen. Jos tekee lisäkiinnityksiä turvakaariputkesta, se lasketaan periaatteesa  kiinnitysjalaksi jolloin se on päätettävä 60 cm^2 lappuun ja pultattava eikä se saa olla toisesta päästä kuin 10cm etäisyydellä pääkaaren kiinnityksistä , poislukien sääntökirjassa kuvatut putket. Turvakaarien yksi suunnittelun pääperiaatteita on että jonkun putken päähän kohdistuva isku ei saa aiheuttaa toisen putken taipumista. Näin kun tekee , niin ei tule tulkintaongelmia.  8.3.2.6 kohdassa sanotaan. … “Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitysjalat saadaan hitsata korin vahvikelevyihin ja turvakehikko (määritelmä kohdassa 253-8.3.1) voidaan hitsata korikehikkoon.”
  • Muista että turvakaarta ei saa upottaa autoon. Esim pilareihin ja koriin ei saa tehdä reikiä, lovituksia tai leikkauksia muilta osin kuin mitä sääntökirjassa on sallittu. Turvakaaren perusrakenteen sisäpuolelle ei saa tehdä putkia. Putkia saa lisätä kunhan turvallisuus paranee. Kaikkia variaatioita kaikkiin autoihin ei ole voitu kuvata sääntökirjaan. Tästä olen keskustellut Pariisin tekniikka päällikön kanssa (Jaques Poquillon /FIA). 
  • Ovien avausmekanismi sisältäpäin pitää olla kunnossa. Hätätilassa ovet pitää saada auki helposti.

Ohessa UK MSA  Mini seven & miglia sääntöjä. Ei koske meitä, mutta mielenkiintoisia otoksia.

Holes in windows are prohibited except for a single aperture in the Driver’s window – maximum diameter 20cm for ventilation.
Instruments and instrument panels must not present sharp edges or intrusion to driver safety at any time.
Radiators for oil or coolant must remain within the engine compartment. Oil radiators may be below the engine compartment, licked by the air stream.
External holes in the bodywork other than those of original manufacture are prohibited.
The silhouette including body flanges and gutters must remain as standard. Body flanges (front or rear) cannot be replaced or angled rearwards. Minimum 9.5mm exposed flange must remain. Finisher trims may be removed.
Standard hand brake with cables to each rear drum must remain operational
The Steering Column may be fitted with a single, suitable, proprietary universal joint at the lower steering rack joint. A fabricated column support is permitted (no plastic or nylon brackets), however it must be secure and be fully padded with no
protruding edges or bolts
A single 1” Spacer is permitted on all wheels except where Cooper ‘S’ Discs or Drums are fitted
Permitted Ballast: Maximum 25kg.
Ballast must be a solid mass fixed with a minimum of 4 bolts to the passenger seat floor area. The bolts must be drilled to permit the MSA Scrutineer to attach wire and seals if required.
Under no circumstances should standard cast iron clutch back plates be used.

Hyvää korjausaikaa toivottaa Kimi ja Jari

Kysymyksiä ja vastauksia

Kysymys:  Kallistuksen vakaaja rajoittaa ääriasennossa pyörän liikkeen. Pyörä on jo silloin melkein ääriasennossa.  Voiko laittaa tukivarteen  kuitenkin rajoittimen.
Vastaus: Voi, koska vakaajan tuottama rajoitus ei koskaan tule vastaan ajossa.  Vakaajan varteen ei saa asentaa rajoitinta jos sellainen on jo lisäksi muualla ja ne saattavat vaikuttaa samaan aikaan. Sama koskee myös rajoitinremmejä.
Kysymys: Onko kaikki huohotinreijät johdettava keräysäsiliöön vai voiko käyttä myös suodatinta esim kytkimen välikopassa.
Vastaus: Kaikki huohottimien reiät on johdettava keräysäiliöihin joiden yhteenlaskettu tilavuus 2 litraa.
Kysymys: Miksi akun alle tai takakonttiin ei saa sijoittaa lisäpainoja?
Vastaus: Koska säännöt sanovat missä niiden pitää olla. Apukuljettajan puoleiseen tilaan kiinnitettynä.
K: Kuinka paksu prikkaa saa olla?
V:Prikan määrittelylle on olemassa standardi. Pulttiliitoksille sallitaan maltillinen määrä prikkoja pinottavaksi. Korkeintaan 2-3 kpl. Oheisen linkin loppupäässä prikkojen metrinen standardi. Prikka on litteä, siinä ei ole kahta reikää 90 asteen kulmassa.☺
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Washer_(hardware)
14.3.2017
K: spoilerissa on reikä keskellä. Saako pellin poistaa spoilerin takaa?
V: Ei saa. Sallittu muutos ei saa johtaa toiseen kiellettyn. Hiekkapeltiä ei saa muokata vaikka se ei näy. Hiekkapellin poistaminen on sääntöjenvastainen kevennys.
K: Apurunkoihin saa tehdä lisäkiinnityksiä. Saako alkuperäiset kiinnitykset jättää pois?
V: Ei saa! Apurunkojen kiinnitys ei ole vapaa, joten alkuperäiset kiinnitykset on säilytettävä. Rungon ja apurunkojen kiinnitys on oltava pari. Tällä halutaan estää väärinkäyttö. Tarvittaessa tehdään tarkistusmittauksia rungon oikeasta sijainnista. Vuosien saatossa  vanhoissa  autoissa näitä on osien saatavuuden takia sovitettu ristiin. Nämä on kuitenkin tehty sääntöjen mukaisesti ilman edun tavoittelua.
K: Onko käsijarruvaijerin oltava minin alkuperäinen?
V: Ei tarvitse. Kunhan se toimii alkuperäistyyppisesti molempiin pyöriin. 2018 sallittiin hydraulinen käsijarru.
K: Normaalissa ajoasennossa en yletä jarrukahvaan, saako kahvaa muuttaa.
V: Anatomisiin syihin vedoten kuljettajalle myönnetään poikkeuslupa muokata kahvaa ja jopa sen toimintatapaa. Tapa pitää hyväksyttää katsastajilta,eikä se saa rikkoa AKK:n muita sääntöjä. Kahvan sijaintia saa muuttaa, mutta sitä pitää pystyä käyttämään vyöt kiinnitettynä. Sama koskee myös muita hallintalaitteita. Esim. Käsikaasu jne. jolla voidaan mahdollistaa kilpaileminen esim. jonkun raajan vajaatoimisuuden takia.
26.3.17
K: Jos teen 5x10cm levyn, niin saanko kiinnittää siihen kaksi pulttia. Vai pitääkö olla 2 kpl erillistä 40 cm^2 prikkaa.
V: Yhteen 40 neliöcm  prikkaan saat laittaa useamman pultin. On parempi että se on kahdella pultilla kuin yhdellä. Yksi täyttäisi meidän säännöt.  Meidän säännöt ei määrittele pulttien määrää painon koosta riippumatta. Käytönnössä voit kiinnittää 20kg painon yhdellä 8mm pultilla sääntöjen mukaiseen prikkaan. Tämä ei tietenkään ole järkevää. Sitä vastoin et saa laittaa rinnalle toista pulttia ilman prikkaa.  Jokainen pultti on oltava ulkopuolella kiinni 40cm^2 kokoisessa levyssä. Mutterin pitää mennä nylokille asti ettei aukea tärinästä. Vaihtakaa useasti noita muttereita. Ei myöskään kannata kiristää nylok mutteria paikoilleen ja sitten rälläkällä katkaista pultista ylimääräiset pois. Nylokin muovi sulaa!
14.04.17
K: Saako asentaa useamman kuin yhden öljynjäähdyttimen?
V: Säännöissä sana jäähdyttimen tarkoittaa yhtä kappaletta.
K: Saako asentaa jäähdytysjärjestelmään ylimääräisen vesisäiliön?
V: Ei saa. Tätä ei ole sallittu säännöissä. Paisuntasäiliö on sallittu. Paisuntasäiliön tehtävä on kerätä ilma pois jäähdyttimistä ja toimia veden kerääjänä kun tapahtuu lämpölaajenemista. Väärinkäytöksien välttämiseksi voidaan määrätä paisarin tyhjentäminen ennen kilpailua.
Tarkennus moottorin kiinnittämisestä.
9.1 Moottorin kiinnikkeet vapaat kuitenkin siten, että moottorin paikka tai asento ei muutu.
Moottorin lisätukien asennus sallittu.
Tämä ei tarkoita että moottorin kiinnitys on vapaa. Kiinnikkeet ovat vapaat. Kiinnitysreikien paikkoja moottorissa kelkassa ja rungossa ei saa siirtää. Näiden pitää olla paikoillaan. Koiranluun saa vaihtaa säädettäväksi ja alakiinnikkeet metallisiksi. Nämä oltava paikoillaan. Moottoria ei  saa siirtää eteenpäin, taaksepäin, ylöspäin, alaspäin tai  kallistaa. Sen on oltava alkuperäisellä paikallaan. Eli korvaavat alakiinnityksen välipalat pitää olla yhtä paksut kuin alkuperäiset.
Lisäkiinnikkeitä saa lisätä. Sallittu muutos ei saa johtaa toiseen kiellettyyn muutokseen. Eli lisäkiinnitykset eivät saa muodostaa vinotukea. Vinotukien käyttö on kerrottu säännöissä millainen sen pitää olla. Tarkoittaa että samasta kiinnityspisteestä moottorista ei saa mennä runkoon ja kelkaan kiinnitystä. Voit laittaa yhden kiinnityksen esim jakopään päätylevystä runkoon  ja etupuolelta kelkkaan ja käyttää sitä ”välittäjänä”. Lisäkiinnityksen tehtävä on moottorin tukeminen, ei etukelkan jäykistäminen.
Alakiinnityspisteiden vahvistus on tehtävä siten että vahvistuslappu tulee ulkopuolelle. Jos sen laittaa moottorin ja apurungon väliin, nousee moottori ylöspäin, joka on johtanut kiellettyyn muutokseen.
K: Saako ohjaustangon vaihtaa toisenlaiseksi?
V: Ei saa. Sääntömme  7.7 kohdassa on viittaus sääntökirjan kohtaan 7.3 Ohjaus voi olla oikealla tai vasemmalla edellyttäen, että on kysymys yksinkertaisesti eri puolella olevasta ohjauspyörän paikasta. Se on valmistajan asentama ja tarjoama, eikä siihen sisälly mitään muuta mekaanista muutosta kuin ne, jotka ovat välttämättömiä puolenvaihdon aikaansaamiseksi. Erityisesti on huomattava, että ohjauspylvään muutos puolelta toiselle tulee tehdä valmistajan tekemää aukkoa käyttäen.
Ohjaukseen kuuluu myös hammastanko. Sen on oltava alkuperäinen tai miniin tarkoitettu tarvikeosa.  Raidetangon pitää olla alkuperäisellä tavalla kiinni rungossa. Rungon ja tangon väliin ei saa asentaa korokepalaa tms, joka kääntäisi ohjausakselia keskemmälle. Ohjausakseli alkuperäisestä reijästä. Ei saa siirtää keskemmälle, vaikka penkkiä siirtää.
K: Saako kaasuttimen kotelon tehdä lasikuidusta?
V: Ei saa. Korin osien korvaaminen lasikuidulla on kielletty. Hiilikuitu rakenneosana on kokonaan kielletty.
Ohjaamon ja moottorin välinen materiaali on oltava sääntökirjan mukaan tulenkestävästä materiaalista. Eli se on peltiä, joko terästä tai alumiinia. Alumiini  paksuudeltaan vähintään 1.5mm. Alumiinifolio ei ole peltiä! Raot on tiivistettävä. Alumiinifolio ei myöskään ole riittävä reikien peittämiseksi.
14.5.2018
K: Saako jäähdyttimet kiinnittää vinotukiin.
V: Kyllä, mutta kiinnitysmenetelmästä ei saa muodostua vinotuelle lisävahvistusta, esim, kolmatta kiinnityspistettä runkoon. Tarkoittaa että kiinnitys on tyyppiä nippuside, ruuvvattava peltilipare tms.

K: Saanko hitsata levikepalan kiinni vanteeseen ja lisäksi käyttää 25mm levikepalaa ? Vanteen on oltava tehdasvalmisteinen eikä sitä saa muokata. Sen on oltava sellainen kun se tehtaalta tulee ulos. Takapäässä levitetty rumpu luetaan levikepalaksi, joka tarkoittaa että taakse  saa lisätä levikepaloja vain vakiorumpuun.

15.2.2019
K: Lokasuojan pitää peittää rengas 150 astetta ja ylittää rengas. Jos levike saa olla 55mm leveä koko matkalta  niin tämä ei ole mahdollista, ei edes käytössä olevilla levikkeillä.
V: 55mm tarkoittaa että levike saa levittää autoa korkeintaan 55mm per puoli leveimmältä kohdalta (kohta on yleensä akselin kohdalta). Lokasuoja taipuu sisäänpäin puskurin yläpuolelta, jolloin se saa olla leveämpi ko kohdalta. Alkuperäistä lokasuojaa voi myös maltillisesti  levittää, kunhan auton alkuperäinen ulkonäkö ei muutu oleellisesti (peltiä ei saa ”venyttää”). Alkuperäisen lokkarin leikkaaminen/muotoilemin ja pellin lisääminen on kielletty. Tällainen levitys ja lokasuojan  tuoma 55mm ei saa johtaa auton 152cm kokonaisleveyden ylitystä.
Tarkennus: Sisälokasuojalla tarkoitetaan pyörän kotelon ja moottoritilan välistä peltiä.

26.4.2022

K: Säännöissä lukee SU 1.5 kaasutin sallittu. Tämän mukaan SU:n KIF kaasutin olisi sääntöjen mukainen. saako sitä käyttää?

V: Ei saa! luokitus FIA 5284 luokitus ja sen lisämääräys ei salli kuin HS ja HIF kaasuttimien käytön. Kohta tarkentaa yhden kaasuttimen käytön, koska luokituksessa on myös kaksi kaasutinta sallittu.