2010 Minitonni vuosi

HUOM!! Sivu on koostettu vanhasta Minitonni sivusta, joten linkkeja on rikki ja kuvia puuttuu!

Terv. Kimi

Kilpailuraportti, Historic Grand Race 2010

Grand Race

Historic Race Finlandin järjestämä kauden päätapahtuma Ahveniston moottoriradalla veti tänäkin vuonna paikalle runsain joukoin niin kilpailijoita kuin yleisöäkin. Autoja nähtiin viikonlopun aikana viivalla melkein 200 kappaletta.

| lahtoasetelma

Säätiedotukset lupailivat sateita viikonlopuksi, mutta kaikki ajot saatiin ajettua kuivalla radalla niin lauantaina kuin sunnuntainakin. Lauantain warmupissa TUA:n Jouni Lempinen jatkoi siitä mihin Seinäjoella jäi ajamalla aamun nopeimman kierrosajan. Heti Lempisen imussa olivat EPUA:n Matti Luomanperä ja TamUA:n Jouni Eskola.

Lauantain warmupin tulokset:

  1. Jouni Lempinen
  2. Matti Luomanperä
  3. Jouni Eskola
  4. Sami Hyrske
  5. Vesa Uuspelto
  6. Jukka Kankaanmäki
  7. Markku Kivinen
  8. Teemu Hartus
  9. Jeremi Mattsson
  10. Reima Heinäjoki
  11. Kari Hartus
  12. Ismo Torppa
  13. Aimo Hieta
  14. Petri Armivesi
  15. Ari-Pekka Sillanpää
  16. Jari Kankaanmäki
  17. Esa Rantanen
  18. Johan Hilden
  19. Kimmo Tunkkari
  20. Anton Hedberg
  21. Markku Nurmi

Aika-ajo

Cupin kokonaispisteiden kannalta Sami Hyrskeelle ja Teemu Hartukselle nämä aika-ajot olivat tärkeät. Molemmilla oli viikonlopun aikana mahdollisuus kääntää Cupin voitto itselleen. Aika-ajoissa tästä parivaljakosta paremmin onnistui Hyrske sijoittuen neljänneksi kun Teemu Hartus ajoi kahdeksanneksi nopeimman ajan. Paalupaikalle ajoi aamun tapaan Lempinen, kakkospaikalle kiilasi itsensä Jukka Kankaanmäki joka oli löytänyt aamun warmupista mukavasti vauhtia lisää. Kolmanneksi ajoi Tonnareiden kestomenestyjä Jouni Eskola.

Lauantain aika-ajon viisi parasta:

  1. Jouni Lempinen
  2. Jukka Kankaanmäki
  3. Jouni Eskola
  4. Sami Hyrske
  5. Matti Luomanperä

Viralliset aika-ajon tulokset

Lähtö 1

Lauantain viimeinen kilpailutapahtuma oli Mini Tonnien lähtö. Jukka Kankaanmäki sai loistavan lähdön ja kiilasi ensimmäiseen mutkaan rinta rinnan Eskolan kanssa. Lähtö jouduttiin kuitenkin keskeyttämään heti ensimmäisellä kierroksella punaisella lipulla, kun Sami Hyrske ajautui rengasvalliin lähdön jälkeen vasemmalla ylämäkeen taittuvassa mutkassa. Hyrskeen auto pyörähti rengasvallista takaisin radalle jolloin Kivinen ajoi täyttä vauhtia takakulmaan. Molemmat autot vaurioituivat pahasti, mutta kuljettajat onneksi selvisivät ilman vammoja. Sen verran kova tälli kuitenkin oli, että Hyrske vietiin paareilla ambulanssin tarkistettavaksi. Kivisen autosta sen sijaan leikattiin turvavyöt poikki, koska ne olivat venyneet niin paljon. Aikamoinen tärsky siis!

Kivinen kolari

Hyrske kolari

Uusintalähdössä Kankaanmäki pääsi jälleen mainiosti liikenteeseen ja otti piikkipaikan haltuunsa. Nelisen kierrosta Kankaanmäki sai nauttia johtoasemasta kunnes Eskola kuittasi ohi eikä enää antanut yllättää itseään. Kakkospaikasta ja jopa voitosta oli myös kovasti vääntämässä Lempinen, kunnes tekninen vika pakotti parkkeeraamaan auton radan reunaan. Kärkikaksikko ajoi pienen hajuraon päässä Hartuksesta ja Luomanperästä, jotka ratkoivat kolmannen sijan kohtaloa. Viidennellä kierroksella Luomanperä löysi ohituspaikan ja nykäisi itsensä irti Hartuksen ulottuvista. Kärkikolmikko maalissa siis Eskola, Kankaanmäki, Luomanperä. Hyrskeen keskeytettyä Hartus nappasi tärkeät pisteet kokonaistilanteen kannalta itselleen.

Yleisölle lisää nähtävää kilpailun aikana järjesti vielä Jeremi Mattsson joka liukasteli samassa paikassa kuin Hyrske rengasvalliin. Lisäksi Vesa Uuspelto ja Petri Armivesi joutuivat keskeyttämään.

Lauantain kilpailulähdön viisi parasta:

  1. Jouni Eskola
  2. Jukka Kankaanmäki
  3. Matti Luomanperä
  4. Teemu Hartus
  5. Kari Hartus

Lähdön 1 viralliset tulokset

Grand Race palkintojen jako
Grand Race palkintokyyti

Sunnuntaina ohjelmassa oli aamun lämmittelyajo sekä viikonlopun toinen kilpailulähtö.

Heti ensimmäisenä täytyy mainita Hyrskeen mekaanikkojen hieno temppu, kun he parsivat lauantaina rikkoutuneen auton kilpailukuntoon ja Hyrske oli ajamassa heti warmupissa. Samoin Mattssonin pilttuussa oli paiskittu hommia ja myös Jeremin auto oli lauantaisen töötin jäljiltä kilpailukunnossa.

Sunnuntain warmupin tulokset:

  1. Jouni Lempinen
  2. Matti Luomanperä
  3. Teemu Hartus
  4. Jukka Kankaanmäki
  5. Jouni Eskola
  6. Kari Hartus
  7. Petri Armivesi
  8. Aimo Hieta
  9. Anton Hedberg
  10. Esa Rantanen
  11. Markku Nurmi
  12. Sami Hyrske

Lähtö 2

Paalupaikalta toiseen kilpailuun lähti Vetelin Kimmo Tunkkari joka on tulokaskaudellaan tiukasti kiinni CUPin kokonaispisteissä kolmannessa sijassa. Ensimmäisen kierroksen taittuessa käripaikan oli kuitenkin jo valloittanut Teemu Hartus, kannoillaan velipoika Kari Hartus sekä Matti Luomanperä. Vielä toisen kierroksen Teemu sai naatiskella kärkipaikalla ajamisesta kunnes uransa ensimmäistä voittoa metsästävä Luomanperä huitaisi ohi. Tässä vaiheessa ykköslähdön kärkikaksikko Eskola – Kankaanmäki oli hinannut itsensä kolmanneksi ja neljänneksi, mutta eroa kärkeen oli ehtinyt tulla jo liian paljon. Tämä asetelma säilyi maaliin asti vaikka Hartus oli Luomanperään nähden koko ajan iskuetäisyydellä. Hartukselle kuitenkin toiseksi korkeimmat pisteet ja CUP voitto alkaa olla viimesilausta vaille valmis, kun pahin uhkaaja Hyrske joutui valitettavalla tavalla keskeyttämään. Ilmeisesti katalysaattori oli saanut sen verran siipeensä, että vauhti hyytyi ennen aikojaan.

Kuriositeettina tästä kaudesta mainittakoon, että kahdeksassa lähdössä korkeimmalla palkintokorokkeella on nähty seitsemän eri kuljettajaa. Lempinen on pystynyt ainoana keräämään kaksi voittoa.

Sunnuntain kilpailulähdön viisi parasta:

  1. Matti Luomanperä
  2. Teemu Hartus
  3. Jouni Eskola
  4. Jukka Kankaanmäki
  5. Jouni Lempinen

Lähdön 2 viralliset tulokset

Pistetilanne Ahveniston jälkeen

Grand Race palkintojen jako
Grand Race palkintokyyti

Teemu Hartuksen Mini-1000 CUP mestaruus silausta vaille selvä!!

Kun kaudesta on jäljellä on enää yksi 15 kierroksen kilpailulähtö Alastaron kerhokilpailussa, voidaan todeta että Teemu Hartus on melko varmasti kauden 2010 Mini-1000 CUP mestari. Ainoa keino tuhria piikkipaikka on hankkia Alastarolla hylkäystuomio, jolloin se on pakko laskea pisteisiin mukaan ja miinustaa kokonaissaldosta huonoimman lähdön pisteet. Ei siis vielä kuopaista ennen kuin…

Hartus matkalla mestaruuteen
Hartus matkalla mestaruuteen

Historic Grand Race 2010 Kilpailut ajetaan Ahvenistolla 21-22.8.2010

Tällä hetkellä Mini 1000 -luokkaan on ilmoittautunut 22 kuljettajaa.  Yhteensä viikonloppuna Ahveniston legendaarista asfalttisyheröä on kiertämässä 191 näyttävää Historic autoa.

Kilpailukutsuun (pdf)

Aikatauluun (pdf)

Tästä tapahtuman kotisivulle

Mikko Luomanperä|

Kilpailuraportti, Vauhtiajot 2010

Jälleen olivat Minit mukana Vauhtiajoissa muutaman vuoden tauon jälkeen. Mukana kilpailemassa olivat kaikki Historic Race koppiautoluokat sekä hurja määrä Legendsejä (54kpl). Mini 1000 autoja oli saapunut kurvailemaan reilun kahden kilometrin mittaista katurataa 14 kpl…
| Hyrske Mini

Muihin kilpailuviikonloppuihin verrattuna Seinäjoen kilpailu oli hieman erilainen, koska perjantaina ei rataan pääse tutustuman muuta kuin apostolin kyydillä tai polkupyörällä. Ensikosketus rataan saatiin vasta lauantaiaamun harjoitusajoissa. Minikuskeista muutamalla ei ollut kokemusta Seinäjoen katuradasta ollenkaan, joten aamun harjoitukset tulivat todella tarpeeseen. TUA:n Jouni Lempisellä sen sijaan oli mutkat entuudestaan tuttuja ja se näkyi vauhdissa – Lempinen oli viikonloppuna omaa luokkaansa.

Lauantain lämmittelyajon tulokset

1. Jouni Lempinen
2. Jani Hotakainen
3. Sami Hyrske
4. Reima Heinäjoki
5. Mikko Luomanperä
6. Teemu Hartus
7. Kari Hartus
8. Ari-Pekka Sillanpää
9. Kimmo Tunkkari
10. Ismo Torppa
11. Anton Hedberg
12. Markku Nurmi
13. Niko Hirvonen
14. Kim Mattsson

Aika-ajoissa Lempiselle tuli viikonlopun ainoa kauneusvirhe auton moottorin oikutellessa. Paalupaikalle ajoi Sami Hyrske kannassaan Teemu Hartus ja Mikko Luomanperä. Vetelin Jani Hotakainen olisi varmasti myös kiilannut itseään kolmen parhaan joukkoon, mutta moottorin hajoaminen esti miehen aikeet ja Hotakainen joutui jättämään viikonlopun ajot kesken. Myös Niko Hirvosen auton moottoriin ilmestyi ylimääräisiä reikiä. Kim Mattsson herrasmiehenä jätti oman viikonloppunsa kesken ja antoi autonsa Hirvosen käyttöön.

Aika-ajon tulokset

1. Sami hyrske
2. Teemu Hartus
3. Mikko Luomanperä
4. Jouni Lempinen
5. Jani Hotakainen
6. Kari Hartus
7. Ari-Pekka Sillanpää
8. Kimmo Tunkkari
10. Niko Hirvonen
11. Anton Hedberg
12. Markku Nurmi
13. Kim Mattsson

Lauantain ohjelmassa ei harjoittelun ja aika-ajon lisäksi muuta ollut, joten iltapäivällä ja illalla oli paljon aikaa viilata hevosvoimat kohdalleen sunnuntaita varten. Sunnuntaina ajettiin kaksi kilpailulähtöä. Molemmat ajettiin kuivalla radalla.

Sunnuntaiaamuna ennen kilpailulähtöjä oli vielä yksi lämmittelyajo.

Sunnuntain lämmittelyajon tulokset

1. Lempinen Jouni
2. Hartus Teemu
3. Hyrske Sami
4. Luomanperä Mikko
5. Hartus Kari
6. Sillanpää Ari-Pekka
7. Hirvonen Niko
8. Hedberg Anton
9. Torppa Ismo
10. Nurmi Markku

Lempiselle täysi potti!

Jouni Lempinen oli omaa luokkaansa sunnuntain molemmissa kilpailulähdöissä. Ensimmäisessä lähdössä Hyrske, Hartus ja Lempinen kamppailivat ensimmäiset kierrokset kärkisijoista, mutta Lempisen päästyä piikkipaikalle muilla ei enää ollut sanan sijaa. Hyrske pääsi loppukierroksilla varmistelemaan kakkospaikkaansa, kun Hartuksella alkoi hävitä jarrut. Hieman kärkikolmikosta jäänyt ja betoniseinäänkin kosketusta ottanut Luomanperä nappasi hartuksen kolmella viimeisellä kierroksella kiinni ja ohitti viimeisellä kierroksella. Kärkikolmikon järjestys maalissa siis Lempinen, Hyrske, Luomanperä.

Ensimmäinen lähtö oli kaikinpuolin siistiä ajoa ja kolareilta vältyttiin.

Lähtö 1 tulokset

1. Lempinen Jouni
2. Hyrske Sami
3. Luomanperä Mikko
4. Hartus Teemu
5. Hartus Kari
6. Sillanpää Ari-Pekka
7. Hedberg Anton
8. Tunkkari Kimmo
9. Torppa Ismo
10. Nurmi Markku
DNF Hirvonen Niko
DNS Hotakainen Jani
DNS Mattsson Kim

Toiseen lähtöön lähdettiin käännetyssä järjestyksessä ja jo ensimmäisessä mutkassa alkoi tapahtua. Ensin Hyrske avitti Luomanperää pieneen sievään luisuun tilan loputtua radalta kesken. Myös Tunkkari ja Hartus ottivat ennen shikaania osumaa jonka seurauksena Hartus joutui maistamaan hiekkakasaa noin nopeasti laskettuna ainakin kuuden vastaheiton saattelemana. Tässä samassa moni joutui jarruttelemaan rajusti Hartuksen mentyä koko radan leveydeltä.

Kimmo Tunkkari oli myös toisessa alkukierrosten kolhuissa mukana, kun ennen lähtösuoran mutkaa ohitustilanteessa Hyrske luisti Tunkkarin kylkeen ja molempien aikaa tuhraantui etsiessään menosuuntaa uudelleen.

Alkukierroksen hässäköistä Lempinen löysi parhaimmat välit ja nappasi nopeasti kärkipaikan ja ajoi suvereeniin voittoon lähtöpaikalta 10. Eroa maalissa seuraavaan oli rapiat 15sekuntia.

Muiden kolhujen avittamana Luomanperä pääsi ajamaan kohtuu rauhassa kakkospaikalla maaliin asti. Hyrske kolmannella sijalla saavutti kyllä koko ajan, mutta kierrokset loppuivat yksinkertaisesti kesken.

Toisen lähdön loppupuolella Niko Hirvonen päätti järjestää yleisölle hieman nähtävää ja kellisti vaaleansinisen Mininsä katolleen keskelle rataa. Tilanteessa kuljettaja säästyi henkisillä kolhuilla eikä autokaan kovin pahasti pakettiin mennyt.

Lähtö 2 tulokset

1. Lempinen Jouni
2. Luomanperä Mikko
3. Hyrske Sami
4. Sillanpää Ari-Pekka
5. Torppa Ismo
6. Hartus Kari
7. Hartus Teemu
8. Tunkkari Kimmo
9. Nurmi Markku
10. Hirvonen Niko
DNF Hedberg Anton
DNS Hotakainen Jani
DNS Mattsson Kim

Seuraavat kilpailulähdöt ajetaan Historic Race Finlandin kesän päätapahtumassa Ahvenistolla 21-22 elokuuta.

Mikko Luomanperä|

Kilpailuraportti, Botniaring 2010

1279032783

Kauden 2010 toinen osakilpailu ajettiin Jurvan Botniaringillä erittäin lämpimissä olosuhteissa. Aurinkoa saatiin koko viikonlopun ajan vähintään riittävästi.

|Mattsson
Arvoitukseksi jää vaikuttiko lämmin ja hapeton ilmanala autoihin vai kuljettajiin vai sekä autoihin että kuljettajiin. Kierrosajat olivat kuitenkin koko viikonlopun ajan erittäin kaukana viime vuoden ajoista. Puolentoista minuutin rajaa ei montaakaan kertaa viikonlopun aikana rikottu.

Kärkipään vakiokuljettajista Jouni Eskola ja Sami Inkiläinen puuttuivat lähtöviivalta kokonaan. Sami oli ajamassa eri luokassa Historic Formulaa ja tavalleen uskollisena kävi korjaamassa luokkansa rataennätystä ”muutamalla” sekunnilla.

Aika-ajoissa kovinta vauhtia piti edellisen lähdön Kemoralla voittanut Sami Hyrske. Toiseksi nopein oli Teemu Hartus jolla varmasti oli jotain hampaankolossa Kemoran viimeisen kierroksen lipsautuksen jäljiltä. Kolmanneksi ajoi EPUA:n  Mikko Luomanperä ja neljänneksi autonsa taas vauhtikuntoon saanut Vetelin Jani Hotakainen.

Aika-ajon tulokset

Pos No. Name Best time
1 8 Sami Hyrske 1:30.054
2 16 Teemu Hartus 1:30.395
3 4 Mikko Luomanperä 1:30.464
4 12 Jani Hotakainen 1:30.648
5 6 Jeremi Mattsson 1:31.210
6 37 Ari-Pekka Sillanpää 1:32.518
7 21 Kimmo Tunkkari 1:32.861
8 33 Markku Nurmi 1:33.094
9 45 Matti Riekkola 1:36.116
10 22 Anton Hedberg 1:36.398
11 13 Ismo Torppa 1:36.436
12 14 Jyrki Rantanen 1:36.737
13 48 Niko Hirvonen –:–:–.—

Viikonlopun ensimmäisessä startissa kärkinelikko lähti heti omille teilleen. Lähdössä Hotakainen kuittasi Luomanperän ohi ja ensimmäiset kierrokset ajettiin Hyrskeen ja Hartuksen vetäminä. Eroa nelikolla ei ollut koko lähdön aikana juuri nimeksikään ja kolmen kärki vaihteli paikkoja jokaisella kierroksella.

Kuudennella kierroksella kärkipaikalta kolmanneksi pudotettu Hyrske sai viimeisillä kierroksella vielä puristettua itsensä kärkipaikalle, mutta tällä kertaa Hartus oli päättänyt raivata tiensä podiumin korkeimmalle paikalle. Viimeiselle kierrokselle lähdettiin Hartuksen vetämänä ja näin tultiin myös maaliviivalle. Hartukselle uran ensimmäinen Mini 1000 CUP osakilpailuvoitto! Eroa kakkoseen Hyrskeeseen 0,421 ja kolmanteen Hotakaiseen 0,485. Neljänneksi tullut Luomanperä joutui viimeisellä kierroksella pudottamaan vauhtia moottorin lämpöjen vuoksi.

Lähtö 1 tulokset

Pos No. Name Best time
1 16 Teemu Hartus 1:29.817
2 8 Sami Hyrske 1:29.796
3 12 Jani Hotakainen 1:29.836
4 4 Mikko Luomanperä 1:30.146
5 6 Jeremi Mattsson 1:31.659
6 37 Ari-Pekka Sillanpää 1:32.278
7 13 Ismo Torppa 1:32.444
8 14 Jyrki Rantanen 1:36.790
9 33 Markku Nurmi 1:34.281
10 45 Matti Riekkola 1:36.954
11 21 Kimmo Tunkkari 1:32.524
DNF 22 Anton Hedberg 1:32.291
DNF 48 Niko Hirvonen –:–:–.—

Toista kilpailuviikonloppuaan Minillä ajava Markku Nurmi sai kunnian lähteä toiseen lähtöön paalupaikalta.

Hotakainen näytti taas lähtötaitonsa ja ampaisi kahdeksannelta paikalta suoraan kärkeen. Eroa ehti syntyä ensimmäisillä kierroksilla niin paljon ettei muilla ollut Hotakaisen hätyyttelijäksi loppukierroksilla.
Lahtoporukka

Lähtösumasta Luomanperä ja Hartus selvitti tiensä kakkoseksi ja kolmoseksi ja parivaljakko yritti ajaa Hotakaista kiinni. Vauhti ei kuitenkaan riittänyt ja joukkoon lyöttäytyi takaa tullut Sami Hyrske joka kuitenkaan yrityksistä huolimatta ei päässyt nousemaan neljättä sijaa korkeammalle.
Hyrske,Luomanpera,Hartus

Kymmenen kierroksen jälkeen uran ensimmäiseen voittoon siis Hotakainen. Kakkoseksi Teemu Hartus 6,064 ja kolmanneksi Luomanperä 6,495 perässä.
Hotakainen

2010 Botniaring lahto 2 podium

Lopuksi voittaja pääsi kertomaan totuuksia Mini 1000 luokasta legendaarisen Jorma Pulkkisen ojentamaan mikrofoniin.
Hotakainen Jorma Pulkkisen tentattavana

Kaikissa neljässä Mini 1000 lähdössä on nyt saatu eri voittaja. Nähtäväksi jää jatkuuko trendi Seinäjoen vauhtiajoissa.

Mini 1000 CUP sarjaa johtavat tasapistein neljän lähdön jälkeen Hyrske ja Hartus.

Lähtö 2 tulokset

Pos No. Name Best time
1 12 Jani Hotakainen 1:30.103
2 16 Teemu Hartus 1:30.326
3 4 Mikko Luomanperä 1:30.760
4 8 Sami Hyrske 1:30.495
5 6 Jeremi Mattsson 1:31.508
6 37 Ari-Pekka Sillanpää 1:32.650
7 21 Kimmo Tunkkari 1:33.262
8 13 Ismo Torppa 1:33.349
9 22 Anton Hedberg 1:32.438
10 33 Markku Nurmi 1:33.509
11 14 Jyrki Rantanen 1:33.498
12 45 Matti Riekkola 1:34.280
DNS 48 Niko Hirvonen –:–:–.—

||4||
1278566102|Mikko Luomanperä|Vauhtiajojen tunnelmaa|

Hätäisimmät voivat haistella Vauhtiajojen tunnelmaa ja ehkä jopa mietiskellä ajolinjoja tulevia koitoksia varten. Rata ei välttämättä ole täysin identtinen verrattuna vuoden 2005 rataan. Ainakin pisimmän suoran shikaani on ollut erilainen viime vuosina.

Video on vuodelta 2005 ja kyseessä aika-ajot.

http://www.luomanpera.com/in-car-vauhtiajot-2005-aika-ajo/
|||2||
1278322816|Mikko Luomanperä|Pistetilanne 2010| pistetilanne Excel taulukko    pistetilanne pdf

5.6. 6.6. 3.7. 4.7. 24.7. 25.7. 21.8. 22.8. 25.9.
1 16 Hartus Teemu LemUA 36 45 50 45 36 29 36 45 322
2 6 Hyrske Sami EspUA 45 50 45 36 45 40 DNF DNF 32 293
3 21 Tunkkari Kimmo VetUA 26 32 20 26 26 26 29 26 26 217
4 15 Luomanperä Mikko EPUA 36 40 40 45 45 206
5 37 Sillanpää Ari-Pekka VetUA 29 36 29 29 32 36 DNS DNS 191
6 11 Luomanperä Matti EPUA 40 40 40 50 170
7 33 Nurmi Markku HausUA 22 DNF 24 20 22 24 18 14 18 162
8 13 Torppa Ismo VetUA 26 24 24 32 32 16 154
9 22 Hedberg Anton LohUA 32 29 DNF 22 29 DNF 20 20 DNF 152
10 7 Lempinen Jouni TUA 50 50 DNF 32 132
11 3 Eskola Jouni TamUA DNF DNF 50 40 40 130
12 5 Kankaanmäki Jukka LamUA 45 36 36 117
13 7 Hotakainen Jani VetUA DNF DNS 40 50 DNS DNS 90
14 8 Mattsson Jeremi UAU 32 32 DNF 22 86
15 23 Hildén Johan HRF 24 29 24 77
16 45 Riekkola Matti AAU 22 18 16 56
17 19 Hieta Aimo EspooUA 22 12 20 54
18 49 Uuspelto Vesa HRF DNF DNS 50 50
5 Inkiläinen Sami HRF 50 DNF DNF 50
20 26 Armivesi Petri HRF 24 DNF DNF 18 DNS 42
21 17 Kankaanmäki Jussi LamUA 29 29
22 17 Kankaanmäki Jari LamUA DNF 24 24
23 6 Mattsson Kim UAU DNS DNS 22 22
24 48 Hirvonen Niko KEIMOLA FK-K DNF DNS DNF 20 DNS 20
Jokaiseen lähtöön osallistuneilta yliviivattu tulos jätetty huomiotta
Sarjan ulkopuolella ajaneet kuljettajat
13 Kivipelto Tero VetUA 6. DNF
14 Rantanen Jyrki LemUA 8. 11.
14 Hartus Kari LemUa 5. 6. 5. DNF 4.
101 Rantanen Esa LuPäSUA 8. DNF
24 Kimmo Joutvuo AAU 1.
20 Jukka-Pekka Ollikainen LoiUA 5.
77 Kai Hedberg HRF 10.

Botniaring, sunnuntain tulokset|Lähdön 2 tulokset
Botniaring, lauantain tulokset|Aika-ajon tulokset
Lähtö 1 tulokset

Mikko Luomanperä

Kilpailuraportti, Kemora 2010


Kauden 2010 avauskilpailu ajettiin Kemoralla. Ajankohta ei kilpailuviikonlopulle ollut paras mahdollinen. Yo-juhlat ja valmistujaiset karsivat osallistujia jonkin verran pois lähtöviivalta. Minejä kilpailussa oli mukana 12 ja mukana oli mukavasti uusiakin kuljettajia.|

Hyrskeen Mini

Aika-ajon tulokset

Pos No. Name Best time
1 1 Sami Inkiläinen 1:27.408
2 3 Jouni Eskola 1:28.402
3 8 Sami Hyrske 1:29.169
4 11 Matti Luomanperä 1:29.297
5 16 Teemu Hartus 1:29.479
6 22 Anton Hedberg 1:30.395
7 12 Jani Hotakainen 1:30.787
8 13 Tero Kivipelto 1:31.149
9 37 Ari-Pekka Sillanpää 1:32.394
10 21 Kimmo Tunkkari 1:32.534
11 18 Petri Armivesi 1:34.951
12 33 Markku Nurmi 1:37.486

Ensimmäiseen lähtöön paalulta starttari tutusti Sami Inkiläinen. Sami otti omansa heti lähtövalojen sammuttua, eikä antanut muille mahdollisuuksia 10 kierroksen kilpailun aikana. Sami Hyrske oli melkein yhtä selvä kakkonen kun pariin otteeseen kärkipaikallakin vieraillut Jouni Eskola keskeytti puolan johdon katkeamiseen.
Eskola,Inkilainen,Hedberg

Matti Luomanperä ja Teemu Hartus ajoivat kolmanneksi ja neljänneksi n.kolmen sekunnin erolla toisiinsa nähden.

Vetelin Jani Hotakainen joutui jättämään ensimmäisen lähdön kesken moottorin venttiilivian vuoksi.

Lähtö 1 tulokset

Pos No. Name Best time
1 1 Sami Inkiläinen 1:27.385
2 8 Sami Hyrske 1:28.126
3 11 Matti Luomanperä 1:28.507
4 16 Teemu Hartus 1:29.248
5 22 Anton Hedberg 1:29.844
6 13 Tero Kivipelto 1:30.707
7 37 Ari-Pekka Sillanpää 1:31.839
8 21 Kimmo Tunkkari 1:33.335
9 18 Petri Armivesi 1:34.501
10 33 Markku Nurmi 1:34.209
DNF 12 Jani Hotakainen 1:30.859
DNF 3 Jouni Eskola 1:27.848

Toiseen lähtöön startattiin viime vuoden tapaan käännetyssä järjestyksessä. Ensimmäisen lähdön kymmenen nopeinta käännettiin kierrosajan perusteella.

Kolme ensimmäistä lähtöruutua menivät Vetelin pojille. Paalupaikalta starttasi Vetelin Kimmo Tunkkari, kakkospaikalta Ari-Pekka Sillanpää ja kolmospaikalta Tero Kivipelto.

Teemu Hartus nousi hyvän lähtönsä ansiosta ensimmäisen kierroksen aikana kärkipaikalle ja sai vedettyä parin kierroksen aikana pitkän kaulan muuhun joukkoon. Inkiläinen sai kuitenkin karkulaisen kiinni neljännellä kierroksella ja otti oman paikkansa kärjessä.

Kahdeksannella kierroksella Inkiläisen autosta lähti katalysaattori irti lähtösuoran päässä ja tarkkasilmäisten ratatuomareiden ansiosta Inkiläinen liputettiin teknisellä vialla pois. Kärkipaikan otti jälleen haltuunsa Hartus. Kakkosena ajoi Hyrske ja kolmantena Luomanperä.

Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä Hartus lipsautti autonsa hikoille, jolloin Hyrske sai kerättyä pitkällä suoralla enemmän vauhtia ja ajoi lähdön voittoon. Näin Hartuksen uran ensimmäinen voitto jäi vielä odottamaan tulemistaan. Lähdön kolmas oli ensimmäisen tapaan Matti Luomanperä.
Hyrske tuuletus

Podium

Lähtö 2 tulokset

Pos No. Name Best time
1 8 Sami Hyrske 1:28.939
2 16 Teemu Hartus 1:29.480
3 11 Matti Luomanperä 1:29.361
4 37 Ari-Pekka Sillanpää 1:32.446
5 21 Kimmo Tunkkari 1:32.170
6 22 Anton Hedberg 1:29.706
DNF 1 Sami Inkiläinen 1:28.121
DNF 33 Markku Nurmi 1:35.228
DNF 13 Tero Kivipelto 1:31.383
DNF 3 Jouni Eskola 1:31.519
DNF 18 Petri Armivesi 1:37.240
DNS 12 Jani Hotakainen –:–:–.—

Rataleimatutkinto 2/2010

Heinäkuussa Jurva Botniringillä järjestettävän rataleimatutkinnon ilmoittautuminen on avattu.

Lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet löydät osoitteesta www.autourheilu.fi/koulutus/tutkintokalenteri/26206.aspx

Lisätietoja: nopeuslajien lajipäällikkö Mika Heinonen, 0207 219 443, mika.heinonen@autourheilu.fi

Lähde: www.autourheilu.fi

Sunnuntai,Kemora lähtö 2 tulokset|

Kisaviikonlopun toisen lähdön tulokset.

Lauantain tulokset www.mylaps.com sivustolla

Aika-ajo

Lähtö1

Kuljettajat kaudella 2010|

1 Sami Inkiläinen
2 Janne Havinen
3 Jouni Eskola
4 Mikko Luomanperä
5 Jukka Kankaanmäki
6 Jeremi Mattsson
7 Lempinen Jouni
8 Sami Hyrske
9 Reima Heinäjoki
10 Jukka Inkiläinen
11 Matti Luomanperä
12 Jani Hotakainen
13 Torppa Ismo
14 Kari Hartus
16 Hartus Teemu
17 Jussi Kankaanmäki
18 Kim Mattsson
19 Aimo Hieta
21 Tunkkari Kimmo
22 Anton Hedberg
23 Hildén Johan
24 Louhi Jyrki
26 Petri Armivesi
30 Anssi Laurell
31 Harju Antti
32 Frank Van Nunen
33 Markku Nurmi
36 Markku Kivinen
40 Runsala Miika
44 Lauri Riekkola
45 Matti Riekkola
46 Kari Harmaala
48 Niko Hirvonen

Yleistä Mini 1000 Rata-luokasta

Englantilainen Mini on ollut kilpakäytössä noin 40 vuotta. Minillä on ajettu kilpaa kaikissa mahdollisissa autourheiluluokissa niin kotimaassaan Englannissa, kuin ympäri maailmaakin. Suomessa Mini-1000 merkkiluokka on rata-autoilun suurimpia ja samalla vanhin kilpa-autoiluluokka. Sitä on ajettu jo vuodesta 1978 alkaen.

Millainen on Mini-1000 Cupin auto?

Auto, josta kilpa-autoa ryhdytään rakentamaan, on 1000 cm³ Mini. Kori, apurungot, vaihdelaatikko ja sylinteriryhmä on säilytettavä alkuperäisenä. Alkuperäisiä osia saa koneistaa ja kuutiotilavuus voidaan nostaa 1030 cm³:iin. Tehoa autossa on noin 100 hv. Jousitusta saa muuttaa tietyin ehdoin. Auton + kuljettajan yhteispaino on minimissään 700 kg. Polttoaineena on käytettävä 98-okt lyijytöntä bensiiniä tai AKK:n hyväksymää lyijytöntä kilpailubensiiniä. Renkaina on Yokohama 008, kooltaan 165/70-10. Valmiin auton hinta on noin 6.000-10.000 eur. Miniin saa Suomesta erittäin hyvin osia, niinpä Mini-1000 Cup on kilpa-autoilua kohtuullisilla kustannuksilla. Kilpailulähdöt ovat erittäin näyttäviä ja tasaväkisiä, minkä takia luokan ovat ottaneet omakseen niin nuori nouseva sukupolvi, kuin vanhat konkaritkin. Kilpailemisen Mini-1000 luokassa voi aloitaa jo 16 vuotiaana, kun on hankkinut kilpailulisenssin, suorittanut rata-leima tutkinnon ja anonut AKK:lta eriluvan.

Mikko Luomanperä

Historic Grand Race 2010 sivusto avattu

20. kerran ajettavan Historic Grand Race juhlakilpailun sivusto on avattu.

http://www.historicrace.fi/HGR10/HGR10.html

Mikko Luomanperä

Jäsentiedot ja transponderin vuokra

Jäsentietolomake ja transponderin vuokrasopimus löytyvät Materiaalit -osiosta.

Täytä lomakkeet ja lähetä ne sähköpostilla Mini 1000 Team Ry:n Pj:lle. Osoite annettu Materiaalit-osiossa.

Mikko Luomanperä

Rataleimatutkinnon osuudet

Rataleimatutkinnon teoriaosuus, 6.3.2010, Jyväskylä

Rataleimatutkinnon teoriaosuus, 20.3.2010, Hyvinkää

Rataleimatutkinnon ajo-osuus 23-25.4.2010, Alastaron moottorirata

(Lähde: AKK-Motorsport Ry tutkintokalenteri)

Mikko Luomanperä

Minit Seinäjoelle Vauhtiajoihin!

vauhtiajot

Minitonni luokan menopelit nähdään tulevana kesänä Seinäjoella Vauhtiajoissa. Race & Rock viikonlopusta ei tapahtumia puutu, siitä pitävät huolen katuradalla ajetut tiukat kilpailulähdöt sekä illalla lavalla nähtävät huippuluokan artistit.

Kyseessä on Mineille yksi sarjaan kuuluva CUP-osakilpailu. Kilpailutapahtuma on 23-25.7.2010

Alla olevista linkeistä voi käydä kurkistamassa minkälaista meno oli vuoden 2005 Vauhtiajoissa.
Vauhtiajot 2005, In-Car video, aika-ajo
Vauhtiajot 2005, In-Car video, lähtö 1