HUOM!!! Muokattu vanhoista sivuista, joten linkkejä on rikki tai kuvia puuttuu. Terv. Kimi
Mikko Luomanperä
Kausi on pääättynyt! Ohessa 2008 loppupisteet.
Viralliset Cup pisteet 2008
31.5. | 1.6. | 12.7. | 13.7. | 23.8. | 24.8. | 13.9. | 13.9. | 20.9. | ||||||
1 | 1 | Janne Havinen | VUA | 50 | 50 | 40 | 50 | 50 | 40 | 50 | 45 | 0 | 375 | |
2 | 7 | Jouni Lempinen | TUA | 45 | 45 | 50 | 0 | 40 | 29 | 45 | 50 | 29 | 333 | |
3 | 2 | Jouni Eskola | TamUA | 26 | 32 | 45 | 45 | 32 | 26 | 40 | 26 | 45 | 291 | |
4 | 8 | Jukka Kankaanmäki | LamUA | 36 | 0 | 36 | 40 | 29 | 50 | 26 | 32 | 32 | 281 | |
5 | 30 | Sami Inkiläinen | AAU | 0 | 26 | 10 | 36 | 36 | 36 | 32 | 36 | 50 | 262 | |
6 | 6 | Sami Hyrske | EspooUA | 29 | 40 | 32 | 26 | 24 | 45 | 12 | 0 | 14 | 222 | |
7 | 9 | Jani Hotakainen | VetUA | 22 | 22 | 29 | 32 | 18 | 22 | 22 | 29 | 20 | 198 | |
8 | 28 | Jeremi Mattsson | UAU | 16 | 20 | 22 | 0 | 12 | 12 | 36 | 40 | 24 | 182 | |
9 | 12 | Jukka Oja | TamUA | 11 | 9 | 26 | 24 | 26 | 24 | 20 | 22 | 26 | 179 | |
10 | 11 | Reima Heinäjoki | LamUA | 20 | 18 | 18 | 18 | 22 | 18 | 16 | 24 | 18 | 156 | |
11 | 4 | Matti Luomanperä | EPUA | 32 | 29 | 0 | 0 | 45 | 32 | 0 | 0 | 0 | 138 | |
12 | 29 | Jukka Inkiläinen | AAU | 18 | 12 | 0 | 16 | 20 | 20 | 0 | 14 | 36 | 136 | |
13 | 5 | Lauri Riekkola | AAU | 14 | 16 | 16 | 22 | 16 | 11 | 14 | 16 | 0 | 125 | |
14 | 27 | Kari Hartus | VaToSUA | 10 | 0 | 12 | 20 | 0 | 10 | 24 | 0 | 40 | 116 | |
15 | 41 | Mikko Luomanperä | EPUA | 0 | 0 | 20 | 29 | 0 | 0 | 18 | 20 | 22 | 109 | |
16 | 16 | Teemu Hartus | LemUA | 12 | 10 | 11 | 14 | 11 | 9 | 11 | 12 | 12 | 93 | |
17 | 10 | Jussi Kankaanmäki | LamUA | 0 | 24 | 0 | 0 | 0 | 14 | 29 | 18 | 0 | 85 | |
18 | 13 | Matti Gröndahl | LuPäSUA | 40 | 36 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 76 | |
19 | 3 | Aimo Hieta | EspooUA | 24 | 11 | 24 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 68 | |
20 | 26 | Tomi Tuokko | HRF | 0 | 14 | 14 | 0 | 14 | 16 | 0 | 0 | 0 | 58 | |
21 | 15 | Matti Riekkola | AAU | 0 | 0 | 8 | 10 | 9 | 0 | 10 | 9 | 11 | 57 | |
22 | 23 | Johan Hildén | TapUA | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 7 | 0 | 0 | 16 | 33 | |
23 | 40 | Miika Runsala | PoSUA | 0 | 0 | 9 | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 21 | |
24 | 31 | Antti Harju | P-HUA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 | 10 | 0 | 19 | |
25 | 18 | Markku Lönnqvist | AAU | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | |
26 | 25 | Anssi Laurell | LamUA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Sarjan ulkopuolella ajaneet kuljettajat | ||||||||||||||
17 | Ismo Torppa | VetUA | 16. | 15. | 15. | – | – | – | – | – | 14. | |||
48 | Pasi Mäensivu | AAU | – | – | – | – | 16. | 18. | – | – | – | |||
37 | Ari-Pekka Sillanpää | VetUA | – | – | 18. | 15. | – | – | – | – | – | |||
47 | Ville Parri | SaiKart | – | – | – | – | 11. | – | – | – | – | |||
123 | Matti Lehtokari | TapUA | – | – | – | – | – | – | – | 15. | – |
Inkiläiset hallitsivat Alastarolla
Jukka ja Sami Inkiläinen hallitsivat Alastaron aika-ajoa ja kilpailulähtöä. Isä inkiläinen vei aika-ajon märällä radalla nimiinsä ja poika viidentoista kierroksen kilpailun kuivalla kelillä. | Sami Inkiläinen vei kauden päätöskilpailun nimiinsä. |
|
Alastaron päätöskilpailuun oli ilmoittautunut 18 kuljettajaa. Kärkikuljettajista jo mestaruutensa varmistanut Janne Havinen oli perunut osallistumisensa ja laittanut kilpurinsa talviteloille.
Alastaron kilpailu oli yksipäiväinen ja päivän ohjelmassa oli yksi viidentoista kierroksen kilpailulähtö, josta voittajalle jaossa 50 pistettä. Mitalitaistelussa oli jaossa enää pronssimitali ja siinä vahviten kiinni Jouni Eskola. Jukka Kankaanmäellä oli mahdollisuudet myös pronssiin Eskolan epäonnistumisen myötä. Hopeamitalin oli Jouni Lempinen varmistanut Havisen tavoin edellisessä osakilpailussa.
Aamupäivän lämmittelyajo kurvailtiin märällä radalla ja nopeinta vauhtia piti Jouni Lempinen. Lempisellä oli perjantaina harjoittelupäivänä koneen kanssa ongelmia, mutta ilmeisesti ongelmat ratkesivat uudella kansipahvilla. Myös Vetelin UA:n Jani Hotakainen otti Lempisestä mallia ja haki pinkkiin menopeliinsä vauhtia uudella kannen tiivisteellä. Omituiset on konstit mutta onnistunut viritys kaiken kaikkiaan.
Harjoittelun tulokset:
- Jouni Lempinen
- Jouni Eskola
- Jani Hotakainen
- Sami Inkiläinen
- Jukka Kankaanmäki
- Reima Heinäjoki
- Jukka Inkiläinen
- Mikko Luomanperä
- Pekka Pohjanperä
- Jukka Oja
- Teemu Hartus
- Jeremi Mattsson
- Johan Hilden
- Anssi Laurell
- Kari Hartus
- Tomi Tuokko
- Matti Riekkola
- Ismo Torppa
Harjoitteluajon jälkeen sade alkoi Alastaron hiekkakankaila hiipua, mutta sliksit saatiin vielä pitää sivussa, sillä rata ei ehtinyt kuivaa aika-ajoihin. Jukat Inkiläinen ja Kankaanmäki kiittivät märästä radasta ja painelivat muilta karkuun sijoille 1. ja 2. Myös Reima Heinäjoelle märkä rata sopi hyvin ja mies kiilasi kolmanneksi.
Jurvassa hyvin vauhdin päälle saanut Jeremi Mattsson ei sateesta liiemmin välittänyt ja mies löytyi toiseksi viimeiseltä sijalta. Liekö mies kiertänyt lisälenkin ennen lähtösuoraa?
Aika-ajon tulokset:
- Jukka Inkiläinen
- Jukka Kankaanmäki
- Reima Heinäjoki
- Jouni Lempinen
- Jani Hotakainen
- Jouni Eskola
- Sami Inkiläinen
- Johan Hilden
- Mikko Luomanperä
- Jukka Oja
- Teemu Hartus
- Pekka Pohjanperä
- Kari Hartus
- Sami Hyrske
- Tomi Tuokko
- Anssi Laurell
- Ismo Torppa
- Jeremi Mattsson
- Matti Riekkola
Päivän kilpailulähtöön startattiin iltapäivän päätteeksi ja kyseessä oli päivän viimeinen kilpailutapahtuma. Aikataulu onneksi sen verran mukavasti edisti, ettei tarvinnut etsiä lisälyhtyjä auton keulalle.
Paalupaikalta lähti kokenut Jukka Inkiläinen viereltään toinen Jukka Kankaanmäki. Lähtö tapahtui kohtuullisen tasaisena rintamana ja pari ensimmäistä kierrosta ajettiin isä Inkiläisen johdolla. Toisella kierroksella Jouni Eskola nousi piikkipaikalle ja pronssitila kokonaispisteissä sai hyvää vahvistusta, koska Jukka Kankaanmäki putosi ensimmäisellä kierroksella seitsemän sijaa ja joutui aloittamaan tiukan takaa-ajon.
Eskola sai kahdeksannelle kierrokselle asti nauttia kärkipaikastaan, kunnes takaa hyvää nousua tehnyt Sami Inkiläinen kuittasi kuin lentäen Eskolan ohi. Kuivalla radalla ei kenelläkään ollut sanottavaaa Inkiläisen vauhtiin. Ilmeisesti isän ja pojan kesken oli sovittu kumpi saa voittaa sateella ja kumpi kuivalla.
Toinen hyvän nousun tehnyt oli Kari Hartus, joka jo edellisessä kilpailussa Jurvassa väläytteli vauhtiaan. Hartuskaan ei sateella saanut kunnon aikaa kellotettua, mutta kuivalla näytti sujuvan. Mies teki hienoa nousua läpi kisan ja onnistui nousemaan 12. lähtöruudusta kauden parhaaseensa kolmannelle sijalle.
Hopeatilansa jo varmistaneella Lempisellä ei auto enää liikkunut totuttuun tapaan ja hän sijoittui ”vasta” kuudenneksi.
Viimeisellä kierroksella Luomanperä tuli kuin varkain vielä kympin sakkiin, kun Heinäjoki osui Hotakaisen takakulmaan ja molempien vauhti katosi hitaassa mutkassa. Hotakainen selviytyi sijalle kymmenen.
Kauden viimeinen startti ei enää suuremmin muuttanut kuljettajien järjestystä kokonaispisteissä. Ainoana nousua viimeisessä startissa pystyi tekemään Jeremi Mattsson, joka pystyi kahdeksannella sijallaan nousemaan kokonaispisteissä Jukka Ojan ohi. Mattssonkin siis hyvän nousun tehnyt toiseksi viimeisestä lähtöruudusta.
Kilpailulähdön tulokset:
- Sami Inkiläinen
- Jouni Eskola
- Kari Hartus
- Jukka Inkiläineni
- Jukka Kankaanmäki
- Jouni Lempinen
- Jukka Oja
- Jeremi Mattsson
- Mikko Luomanperä
- Jani Hotakainen
- Reima Heinäjoki
- Johan Hilden
- Sami Hyrske
- Ismo Torppa
- Teemu Hartus
- Matti Riekkola
- Anssi Laurell
- Tomi Tuokko(DNF)
Kausi on ajojen osalta paketissa ja katseet suuntautuvat kauden päätösjuhlaan
Tulokset kokonaisuudessaan:
Aika-ajo
Kilpailulähtö
Legends Festival paketissa – Havinen uusi mestaruuden
Legends Festival lauantaipäivän aikataulu oli tiivis, joten suurempia teknisiä ongelmia ei ollut päivän aikana aikaa ratkoa. Sää oli koko päivän kohtuullisen viileä mutta vesisadetta ei onneksi saatu.|
Warmup ajettiin aamulla ja todellisesta lämmittelyajosta oli kysymys. Sää oli verran kylmä että muutaman kierroksen sai radalla ruuvata ennen kun sormet ja varpaat lämpesivät – moottorista puhumattakaan. Noh eipä tarvinnut kenenkään taistella lämpöongelmien kanssa. Turun Jouni Lempinen jättäytyi warmupista pois, ”pannuhuoneesta” kuulemma kuului epäilyttävä vingahdus kytkintä painettaessa. Lempinen piti kyllä perjantaina sen verran hyvää vauhtia, että kulkupuolesta ei tarvinnut huolehtia.
Kovinta vauhtia aamulla piti Tampereen UA:n Jouni Eskola ajamalla ajan 1:27.732. Toiseksi ajoi Vetelin UA:n Jani Hotakainen ajalla 1:28.252. Hotakainen oli näyttänyt saavan Botniaringille aivan uutta vauhtia kevään kisaan verrattuna. Kauden aikana tehty ankara kehitystyö siis varsin onnistunutta. Kolmanneksi paras lämmittelijä oli Janne Havinen jääden Eskolasta n. viisi sekunnin kymmenystä.
Kymmenen kärki kokonaisuudessaan:
- Jouni Eskola
- Jani Hotakainen
- Janne Havinen
- Jeremi Mattsson
- Jukka Kankaanmäki
- Sami Hyrske
- Jussi Kankaanmäki
- Mikko Luomanperä
- Jukka Oja
- Sami Inkiläinen
Aika-ajo oli heti puolen tunnin jälkeen Warmupista, joten ”motti” ainakin oli valmiina kuritukseen. Aikaa ajaa oma huippuaika oli tuttu 15 minuuttia. Huippuajasta voitiinkin puhua, kun Janne Havinen repäisi haamuajan 1:26.687. Tässä syy miksi isä Havinen myhäili aika-ajon jälkeen tyytyväisenä pullakahvilla Botniaringin kahviossa. Tuolla ajalla kuitattiin siis reilusti paalupaikka. Jouni Lempinen ajoi toiseen ruutuun, autossa ei siis mitään suurempia ongelmia. Jouni Eskola survoi itsensä kolmanteen lähtöruutuun ennen Mini Cupin nuorisoparivaljakkoa Sami Inkiläistä ja Jeremi Mattssonia. Reima Heinäjoki myös hyvin menossa mukana seitsemännellä sijalla. Reima siis kahdella eri ajokilla lauantain menossa mukana.
Aika-ajon tulokset:
- Janne Havinen
- Jouni Lempinen
- Jouni Eskola
- Sami Inkiläinen
- Jeremi Mattsson
- Sami Hyrske
- Reima Heinäjoki
- Jussi Kankaanmäki
- Jani Hotakainen
- Jukka Inkiläinen
- Mikko Luomanperä
- Kari Hartus
- Jukka Oja
- Lauri Riekkola
- Ismo Torppa
- Teemu Hartus
- Matti Lehtokari
- Matti Riekkola
- Antti Harju
Ensimmäinen kilpailulähtö starttasi 1,5h aika-ajon jälkeen. Pientä alustasäätöä oli mahdollista harrastaa, mutta paljon muuta ei ollut tehtävissä. Ismo Torppa joutui harmillisesti jättämään ensimmäisen lähdön väliin. Starttimoottori jumitti juuri ennen h-hetkeä, eikä vikaa enää ehtinyt korjata kun muut olivat jo lämmittelykierroksella.
Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan lähtö suoritettiin ilman lähtövaloja. Lähettäjä joutui siis ruumiillisen työhön, lippu nousi hitaasti ylös ja sitten salamana alas. Lipun alasmenon merkiksi joka hopassa kaasulätkä painui peltiin kiinni. Kärkijoukko sai tasaisen startin ja Havisen johdolla kurvattiin ensimmäisiin mutkiin. Lähdön aikana kukaan ei kärkipaikkaa ei enää päässyt uhkaamaan ja Vaasan jannu jätti muut taistelemaan himmeämmistä mitaleista. Sijoilla 2-5 ajaneet ajoivat nätissä jonossa koko lähdön ja aika niukasti nähtiin paikkojen vaihtelua. Näin Jouni Lempinen kuittasi kakkossijan ja Jouni Eskola kolmannen paikan. Tämä tarkoitti jo sitä että Haviselta vaadittaisiin totaalinen epäonnistuminen mestaruuden menettämiseen. Samoin Lempisellä alkoi olla jo varma kakkossija plakkarissa. Eskola Cupin kolmannella sijalla saa vielä jatkaa pisteiden metsästystä sillä Jukka Kankaanmäellä on vielä mahdollisuus riistää pronssimitali.
Neljännelle sijalle ajoi kauden parhaaseensa yltänyt Jeremi Mattsson, joka viidenneksi sijoittuneen Sami Inkiläisen kanssa pitivät hyvää vauhtia yllä jo perjantain harjoittelussa sekä aika-ajossa.
Kari Hartus oli myös löytänyt mukavasti vauhtia valkoiseen kilpuriinsa ja ajoi kahdeksannelle sijalle.
Ensimmäisen kilpailulähdön tulokset:
- Janne Havinen
- Jouni Lempinen
- Jouni Eskola
- Jeremi Mattsson
- Sami Inkiläinen
- Jussi Kankaanmäki
- Jukka Kankaanmäki
- Kari Hartus
- Jani Hotakainen
- Jukka Oja
- Mikko Luomanperä
- Reima Heinäjoki
- Lauri Riekkola
- Sami Hyrske
- Teemu Hartus
- Matti Lehtokari
- Matti Riekkola
- Antti Harju
- Jukka Inkiläinen (DNF)
- Ismo Torppa (DNS)
Luomanperän konehuone haukkasi raitista ilmaa ensimmäisessä lähdössä
Toiseen kilpailulähtöön järjestäydyttiin reilut pari tuntia ensimmäisen jälkeen. Hiki oli juuri sopivasti ehtinyt kuivahtaa, jos hien oli pintaan saanut. Lähtöjärjestys toiseen lähtöön oli jälleen käännetty ensimmäisen lähdön kymmenen nopeimman ajan ajaneen kesken. Jukka Oja jälleen kerran paalupaikalla, Janne Havinen sijalla 10.
Ensimmäisellä kierroksella hurjimman nousun teki Jouni Lempinen joka vielä teki kaikkensa saadakseen revittyä piste-eroa Haviseen pienemmäksi. Seitsemän sijan nousu ensimmäisellä kierroksella varsin miehekäs suoritus ja Turun mies pääsi keulille ajamaan muilta karkuun.
Kierrosten edetessä Havinen kuitenkin tasaisesti napsi sijoituksia yksi kerrallaan ja maaliviivalla hävisi Lempiselle vain yhden sekunnin kymmenyksen. Tämä sinetöi Vaasalaiselle varman mestaruuden tältä kaudelta ja varman hopean Lempiselle. Myös Jouni Eskolalla oli paikka varmistella omaa kolmatta sijaansa, mutta toisin kävi. Eskolan vauhti hyytyi toisen lähdön seitsemännelle sijalla ja kun Jukka Kankaanmäki ajoi viidenneksi, taistelu pronssimitalista jatkuu edelleen kauden päätöskilpailussa Alastarolla.
Jukka Oja, Jussi Kankaamäki ja Mikko Luomanperä kävivät toisessa lähdössä kiivasta kamppailua kymppi ja ysi sijasta.
Jeremi Mattsson alkaa loppukaudesta pääsemään vauhtiin. Mies paransi kauden parasta sijoitustaa vielä pykälällä sijoittumalla kolmanneksi. Mattssonin vanavedessä hiillosti jälleen Sami Inkiläinen jääden kuitenkin neljännelle sijalle. Hyvien sijoitustensa johdosta Mattsson nousi kokonaistilanteessa kahdeksannelle sijalle ja Inkiläinen nappasi Hyrskeen päänahan nousemalla viidenneksi.
Sami Hyrskeelle viikonloppu oli pettymys. Ensimmäisessä lähdössä menoa haittasi kytkimen kenkkuilu. Pelkällä nelosvaihteella tuskin tehdään parasta tulosta. Toisessä lähdössä Hyrske oli ottavana osapuolena lähtösuoralle kääntyvässä mutkassa ja vanteen rikkoutuminen johti keskeytykseen. Pyöreät nolla pistettä Hyrskeen saldona siis Legends Festivalista ja sija kokonaispisteissä putosi pari pykälää alemmas sijalle kuusi.
Toisen kilpailulähdön tulokset:
</br >
- Jouni Lempinen
- Janne Havinen
- Jeremi Mattsson
- Sami Inkiläinen
- Jukka Kankaanmäki
- Jani Hotakainen
- Jouni Eskola
- Reima Heinäjoki
- Jukka Oja
- Mikko Luomanperä
- Jussi Kankaanmäki
- Lauri Riekkola
- Jukka Inkiläinen
- Teemu Hartus
- Matti Lehtokari
- Ismo Torppa
- Antti Harju
- Matti Riekkola
- Kari Hartus (DNF)
- Sami Hyrske (DNF)
Havinen uusi mestaruutensa sekä rataennätyksen
Jo ennen kauden päätöskisaa Vaasan Janne Havinen pystyi uusimaan viime vuotisen mestaruutensa. Ero kakkoena olevaan Jouni Lempiseen pysyi Botniaringin viikonlopun aikana samassa 71 pisteessä kun oli ennen Jurvan kilpailua. Tuo ero riitti tässä vaiheessa mestaruuden varmistamiseen, kun Alastaron päätöskilpailussa ajetaan vain yksi kilpailulähtö ja jaossa on voittajalle 50 pistettä.
Lisää ilon aiheita Haviselle tuli toisessa kilpailulähdössä tehty uusi rataennätys. Ensimmäisessä lähdössä päästiin lähelle, mutta toisessa ruutulippukattoinen Mini kiersi radan ennätystahtiin. Kellot pysähtyivät viidennellä kierroksella aikaan 1:27.140 ja tällä alitettiin parilla kymmenyksellä Pekka Pohjanperän hallussaan pitämä vanha rataennätys. Haviset siis hymy korvissa kotimatkalle Jurvasta. Muut vielä joutuvat(saavat) pakata kimpsut kerran kasaan ja suuntaamaan Alastarolle pisteitä metsästämään
Tuulettaako Havinen Botniaringillä mestaruutta vai ottavatko Jounit ohjat käsiinsä?
Kaiken osuessa kohdalleen vuoden 2007 Mini 1000 sarjan mestarilla Janne Havisella on mahdollisuus uusia mestaruutensa jo ennen kauden päätösviikonloppua. Tosin Jouni Lempisellä ja Jouni Eskolalla on varmasti tähän vielä sanansa sanottavana.
|
Sarjan kokonaispistetilanteessa Havisella on 71 pisteen johto Turun urheiluautoilijoita edustavaan Jouni Lempiseen. Kolmantena oleva Tampereen UA:n Jouni Eskola on mestaruuspokaalista 74 pistettä. Huomattavaa on että loppupisteet lasketaan niin, että jokaiselta kuljettajalta vähennetään huonoin lähtö pois. Havisen tasaisessa sarjassa huonoin tulos on 3. sija, Lempiseltä löytyy yksi pyöreä nolla ja Eskolan huonoin on 7. sija.
Havisella näyttäisi vielä tässä vaiheessa olevan varaa yhteen huonoon lähtöön, ehkäpä jopa nollille on varaa jäädä – ei siitä kuitenkaan sen enempää, Diplomi-insinöörismies taitaa osata todennäköisyys- ja tilastomatematiikan paremmin!. Eskolan ja Lempisen sen sijaan on saatava Vaasan poika aisoihin Jurvassa, muuten päätöskilpailussa Alastarolla ajetaan vain ja ainoastaan himmeämmistä mitaleista.
Neljäntenä ja viidentenä majailevat Sami Hyrske ja Jukka Kankaamäki näyttävät jäävän auttamatta mestaarustaistosta, mutta mitalikamppailussa he ovat sitäkin vahvempana mukana. Heidän ero Haviseen on kasvanut jo liki 80 pisteeseen. Hopeasta ja pronssista näyttäisi siis muodostuvan vielä kunnon kamppailu ainakin neljän kuljettajan kesken.
Tasaista sarjaa naputtanut Vetelin UA:ta edustava Jani Hotakainen on kokonaispisteissä kuudentena n.60 pistettä pronssista. Seitsemännellä sijalla kärkkyy tulokaskauttaan ajava Sami Inkiläinen, joka hieman paremmalla kauden avauksella olisi mukana jopa mitalitaistossa. Jossittelu se on sitten mukavaa. Mies on kuitenkin avausviikonlopusta sisuuntuneena kohentanut tuloksiaan mojovasti.
Kahdeksannella sijalla pakkaa sekoittamassa on viime vuoden nelonen EPUA:n Matti Luomanperä, joka on tällä kaudella ottanut hieman rennommin ajamalla vain neljä lähtöä. Velipoika Mikko Luomanperä on harjoitellut ratin vääntämistä samalla autolla yhden kilpailun verran ja Mikko tullaan näkemään suitsissa myös tämä kauden lopuissa lähdöissä. Kumpaakaan veljeksistä tuskin nähdään loppupisteissä kympin joukossa – mutta katsotaan mihin rahkeet riittää.
Kymmenen parhaimman joukkoon on itseänsä kovasti ajamassa vielä ainakin kolme kuljettajaa. Lauri Riekkola, Jukka Inkiläinen ja Jeremi Mattsson ovat n.10-30 pisteen päässä kymmenentenä olevasta Reima Heinäjoesta. Sijoista kymmenen joukossa nähdään siis vielä kovia kamppailuja. Kymmenen parhaan joukkoon sijoittuneet tunnistaa tällä ja tulevalla kaudella kilpailunumerosta. He siis saavat kylkeensä sijoituksen mukaisen numerolapun.
Janne Havinen ja Jukka Kankaanmäki Grand Race voittajat
Janne Havinen ja Jukka Kankaamäki ottivat arvokkaat voitot Historic Race kiertueen päätapahtumassa Ahvenistolla. Viikonlopulle kilpailun järjestäjä oli tilannut melko aurinkoisen sään ja paikalla tapahtumaa oli seuraamassa kiitettävä määrä yleisöä. Onnistunut viikonloppu kaiken kaikkiaan.|
Lauantai
Lämmittelyajossa nopeinta vauhtia tykitti sinisellä Minillään Jukka Kankaanmäki ajalla 1:39.751. Toiseksi nopein oli Janne Havinen kymmenyksen erolla ja kolmanneksi nopein taas pykälän verran vauhtiaan petrannut Sami Inkiläinen 0,7 sekuntia kärjestä. Neljänneksi nopein oli EPUA:n Matti Luomanperä ja viidenneksi nopein Jouni Eskola.
Viisi seuraavaa olivat
6. Jussi Kankaanmäki
7. Jukka Inkiläinen
8. Jukka Oja
9. Sami Hyrske
10. Reima Heinäjoki
Aika-ajossa Janne Havinen sai jälleen puristettua ajokengistään paalupaikka-ajan vaikka aamun harjoittelu ei sitä vielä lupaillut. 1:38.804 ajalla Havinen sai 0.181 sekunnin eron kakkoseksi ajaneeseen Jouni Lempiseen. Jouni Eskola ajoi kolmanteen ruutuun jääden 0.631 sekuntia Havisesta. Neljännestä lähtöruudusta käytiin tiukka kamppailu. Ruutulipun heilahtaessa Sami Inkiläinen vei neljännen sijan Matti Luomanperän puskurin edestä sadasosasekunnin erolla.
Aamun harjoituksissa nopein ollut Jukka Kankaanmäki jatkoi samalla tasolla – aika riitti kuudenteen ruutuun.
Viisi seuraavaa aika-ajoissa olivat
6. Jukka Kankaanmäki
7. Jukka Oja
8. Reima Heinäjoki
9. Ville Parri
10. Sami Hyrske
Aika-ajon tuloksen kokonaisuudessaan (Mylaps.com)
Ensimmäinen kilpailulähtö lauantaina oli alusta asti tapahtumarikas. Ahveniston ensimmäisen mutkan jälkeen Jeremi Mattsson ja Markku Lönnqvist osuivat toisiinsa ja Lönnqvistin Mini jäi varikkomuurin eteen keskelle rataa. Tapahtuman seurauksena punainen lippu. Mattssonin autoon saatiin pienen tauon aikana vaihdettua eturenkaat ja matka jatkui ratavarikolta. Lönnqvistin kisa jäi kesken.
Toinen starttiyritys oli kärjen osalta hyvin samanlainen kuin ensimmäinenkin. Ensimmäinen kierros taitettiin Havisen johdolla. Perässä seurasi tiiviinä nippuna Eskola, Lempinen, Luomanperä, Kankaanmäki ja Sami Inkiläinen. Nämä nimet taistelivat kuudesta ensimmäisestä sijoituksesta lähdön loppuun asti. Eskola joutui lähdön puolen välin jälkeen luovuttamaan kakkospaikkansa Lempiselle. Lempisen hiilostus sai toivotun lopputuloksen lähtösuoralle kääntyvässä mutkassa ja Eskola lipsahti pari metriä leveäksi. Samassa tilanteessa Lempisen imussa myös Luomanperä sai haettua paremman vauhdin suoran päähän ja asetteli mininsä Eskolan ohi. Lopulta Eskola joutui pitkin hampain luopumaan myös nelospaikastaan hyvin taistelleelle Sami Inkiläiselle. Viimeisen kierroksen alettua Havinen oli muiden nahistelujen avulla vetänyt jo pienen eron. Lähtösuoran lopussa Luomanperä oli saanut keräiltyä otollisen vauhdin ja sujautti Lempisen ohi kakkospaikalle. Lempinen vielä kerrana yritti hiillostus teknikkaansa viimeisen kierroksen aikana Luomanperään, mutta eipä pohojammaan poika tuosta piitannut. Kolmen kärki Lauantaina siis Havinen, Luomanperä, Lempinen. Pohojammaalle kaksoosvoitto! Jouni Eskolalle tämä lähtö ei ollut varmasti mieluinen suoritus mestaruusjahdin kannalta.
Kymmenen ensimmäistä sijaa kokonaisuudessaan:
- Janne Havinen
- Matti Luomanperä
- Jouni Lempinen
- Sami Inkiläinen
- Jouni Eskola
- Jukka Kankaanmäki
- Jukka Oja
- Sami Hyrske
- Reima Heinäjoki
- Jukka Inkiläinen
Lauantain lähdön tulokset kokonaisuudessaan (Mylaps.com)
Sunnuntai
Sunnuntain lämmittelyajoissa sää oli hieman vilpoisempi kuin lauantaina, mutta rata täysin kuiva – slicksit alle ja radalle heräämään. Aamupäivän herättelyssä nopein oli Janne Havinen ajalla 1:39.542. Toiseksi ajoi Jouni Lempinen jääden 0.068 Havisesta. Eroa siis tuskin ollenkaan. Matti Luomanperä oli kolmas ajalla 1:39.685 jääden Havisesta 0.143. Kolmen kärki siis todella tiiviissä nipussa. Keskinopeus kolmen koplalla hipoi 110 km/h!
Kymmenen kärki aamun heräämössä:
- Janne Havinen
- Jouni Lempinen
- Matti Luomanperä
- Sami Inkiläinen
- Ville Parri
- Jani Hotakainen
- Sami Hyrske
- Jeremi Mattsson
- Reima Heinäjoki
- Lauri Riekkola
Toinen kilpailulähtö ajettiin sunnuntaina. Sää edelleenkin otollinen rata-ajoille ja sunnuntaipäiväksi paikalle näytti myös yleisö löytävän tiensä. Paalupaikalta Minien kilpailuun starttasi Jukka Inkiläinen. Lauantain lähdössä nopeimman ajan ajanut Jouni Eskola starttasi kymmenennestä lähtöruudusta.
Lähtö saatiin tällä kertaa ajettua läpi ilman punaista lippua ja pienemmiltäkin peltivaurioilta vältyttiin. Lähdön tapahduttua Sami Hyrske pääsi loistavasti liikkeelle ja ajoi kärjessä neljä ensimmäistä kierrosta kunnes Janne Havinen nousi takaa Hyrskeen ohi kärkeen. Havisen imussa hyvää nousua tekivät myös Jukka Kankaanmäki, Sami Inkiläinen ja Matti Luomanperä. Tämä viiden nippu taistelikin kaikki kymmenen kierrosta alusta loppuun palkintopallisijoituksista.
Havinen sai nautiskella kärkipaikalla ajamisesta pari kierrosta kunnes vaihteen missaaminen Ahveniston takalenkillä maksoi kärkipaikan. Hyrske ja Kankaanmäki käyttivät molemmat tilaisuuden hyväkseen ja Havinen jätettiin lopulta kolmanneksi. Jukka Kankaanmäki ajoi sunnuntain lähdön voittoon ja Sami Hyrske oli toinen. Kankaanmäelle siis uran ensimmäinen Mini 1000 lähdön voitto, OTETAAN SILLE KERRAN!
Neljännestä ja viidennestä sijasta käytiin myös tiukka kamppailu Matti Luomanperä ja Sami Inkiläisen kesken. Taisto päättyi lopulta Jr.Inkiläisen voittoon.
Kuudennesta ja seitsemmännestä sijasta kinastelivat Jounit Lempinen ja Eskola. Lempinen lopulta veti pidemmän korren. Tämän kaksikon täytyy virittäytyä loppuihin lähtöihin todella huolella, jos meinaavat vielä saavuttaa Havisen etumatkan jäljellä olevissa kilpailuissa.
Yleisölle tässä lähdössä riitti nautiskeltavaa. Seitsemän ensimmäistä kuljettajaa ylitti maaliviivan alle kolmen sekunnin erolla.
Kärkikymmenikkö kokonaisuudessaan.
- Jukka Kankaanmäki
- Sami Hyrske
- Janne Havinen
- Sami Inkiläinen
- Matti Luomanperä
- Jouni Lempinen
- Jouni Eskola
- Jukka Oja
- Jani Hotakainen
- Jukka Inkiläinen
Sunnuntain lähdön tulokset kokonaisuudessaan (Mylaps.com)
Lempinen ja Havinen voittoihin Kemoralla|
Lauantaina Jouni Lempinen nappasi uransa ensimmäisen voito Mini 1000 luokassa. Havinen palasi voittokantaan sunnuntaina… |
Historic Race Kemora 12-13.7.2008
Kesän toinen kilpailuviikonloppu Vetelin Kemoralla on takana.
Toisin kun ensimmäisenä viikonloppuna Jurvassa, Veteliin oli tilattu vaihtelun vuoksi epävakainen sää.
Autoja varikolle oli saapunut n.140 kuljettajineen ja apujoukkoineen. Mini 1000 luokassa kuljettajia oli mukana 24.
Perjantainen harjoittelupäivä saatiin synkistä pilvistä huolimatta kaasutella kokonaan kuivalla radalla.
Lauantaiaamuna varikolla hierottiin porukalla hiekat silmistä ja alettiin ihmetellä tulisiko sitä sadetta vaiko ei.
Aamupäivällä kymmenen aikaan Mini 1000 luokka aloitti kilpailuviikonlopun tapahtuman 25 minuutin lämmittelyajolla.
Taistelu kelloa vastaan saatiin suorittaa ”slickseillä” ja nopeinta vauhtia piti kukapa muukaan kuin Vaasan Janne Havinen.
Havinen päästeli muilta karkuun omalle sekunnilleen.
Debyyttikisaansa ajanut Mikko Luomanperä heilautti itsensä suoraan kympin sakkiin sijoittumalla kuudenneksi.
Perjantaina hyvää vauhtia pitänyt Jouni Lempinen ei aamun ajoista saanut valmista aikaiseksi löyhälle jääneen renkaan vuoksi
Aika-ajoja ennen saatiin taivaalta viikonlopun ensimmäiset sateet. Rata oli kokonaan märkä joten kaikki ruuvasivat ”märän” kelin renkaat alle. Toisille märkä rata sopii, toiset voivat syyttää autoa. Aamun harjoituksissa hieman haparoineelle TUA:n Jouni Lempiselle liukas rata maittoi ja Lempinen sladitti neljän kymmenyksen erolla paalupaikalle ennen Janne Havista ja Jukka Inkiläistä. Inkiläisen ranteet haistelivat märän radan mainiosti kokemuksen tuomalla tuntumalla. EPUA:n Mikko Luomanperä oli aluksi ihmeissään mutta kohtuullinen suorakyyti siivitti miehen sijalle yhdeksän, kuitenkin reilusti kärjestä jääneenä. Aimo Hieta kärsi sateesta kaikkein eniten pudoten hänelle epätavalliselle sijalle 15. Mineissä aina niin vaikea rengasvalinta koitui Hiedan kohtaloksi. Sateella kyntensä näyttivät myös Lammin UA:n kolmen kopla Jukka ja Jussi Kankaanmäki sekä Reima Heinäjoki, napaten sijat 5. ja 6. Liekö Heinäjoki saanut lisää vauhtia menokenkään Legendsin kyydittelystä.
Aika-ajojen kymmenen nopeinta:
- Jouni Lempinen
- Janne havinen
- Jukka Inkiläinen
- Jouni Eskola
- Jussi Kankaamäki
- Jukka Kankaamäki
- Reima Heinäjoki
- Jukka Oja
- Mikko Luomanperä
- Jani Hotakainen
Aika-ajon tulokset (www.mylaps.com)
Ennen ensimmäistä kilpailulähtöä nähtiin varikolla vakavahenkistä rengasvakoilua. Taivas oli täynnä harmautta ja autojen keulat viimeiseen asti ylös tunkattuna. Rengasvinkkejä kyseltiin eri pilttuista vaihtelevin tuloksin. Rata oli ehtinyt kuivua aamusateen jäljiltä mutta sataako lähdön aikana – sitä ei kukaan tiennyt. Kaikki näyttivät lopulta päätyvän kuivan kelin renkaisiin, joka osoittautuikin oikeaksi valinnaksi.
Eturiveistä startanneet saivat tasaisen lähdön ja ampaisivat pitkälle suoralle pääkatsomon ohi. Taaempana Reima Heinäjoki ajautui hietikolle josta palattuaan takaisin raiteille tuuppasi Jukka Inkiläisen suoran puolessa välissä nurmikon puolelle. Inkiläisen auto pyörähti liukkaalla nurmikolla aitaan sen verran kovaa että matka jäi siihen. Kärjessä Lempinen veti joukkoa Havisen ja Eskolan seuratessa imussa. Kärjen takana sijoitukset vaihtuivat tiuhaan mutta lisäosumilta vältyttiin. Ruudusta 9. matkaan lähtenyt Luomanperä körötteli ensimmäisen puoli kierrosta maisemia ihaillen pudoten koko porukan viimeisten joukkoon. Lievähköä varoivaisuutta oli ensimmäisessä Mini startissa huomattavissa. Lauantain lähtöä dominoi Jouni Lempinen joka johti kilpailua kahdeksan kierrosta kymmenestä.
Hallitseva mestari käväisi pari kertaa keulilla, mutta vauhti ei riittänyt pitämään Lempistä takanaan. Lopulta Havinen putosi podiumilla kolmanneksi Jouni Eskolan rynniessä ohi. Lauantain lähdöstä Jouneille kaksoisvoitto. Luomanperä teki kohtuullista nousua kympin sakissa, mutta teki siitä itselleen neljännellä kierroksella haastavampaa käytyään Kemoran perämutkassa tarkastamassa turva-aluetta. Lopulta kymmenes sija oli oikein mukava tulos.
Launtaina voitto siis Jouni Lempiselle jolle voitto oli uran ensimmäinen Mineissä. Tämän kunniaksi mies leikkasi jo zz-top malliseksi kasvaneen partansa pois.
Mainittakoon myös todellista reilun pelin henkeä lauantailta. Inkiläisen miniä tuotaessa hinurilla varikkopilttuuseen oli Heinäjoki jo remppahaalarit niskassa valmiina parsimaan kilpailukumppanin Miniä kasaan! Hyvä Hienoa!!!
Ensimmäisen kilpailulähdön kymmenen parasta:
- Jouni Lempinen
- Jouni Eskola
- Janne Havinen
- Jukka Kankaanmäki
- Sami Hyrske
- Jani Hotakainen
- Jukka Oja
- Aimo Hieta
- Jeremi Mattsson
- Mikko Luomanperä
Keskeyttäneiden listalle joutui ensimmäisellä kierroksella Jukka Inkiläinen. Jussi Kankaanmäki ja Juha Lammela eivät päässeet edes lähtöruudukkoon asti teknisten vikojen vuoksi.
Lähtö 1 tulokset (www.mylaps.com)
Sunnuntaipäivän lähtöön järjestäydyttiin Minien sääntöjen mukaisesti kymmenen nopeimman osalta lauantain kierrosaikojen mukaan käännetyssä järjestyksessä.
Paalupaikan valloitti tarkalla ajolla Jukka Oja. Ojan viereltä starttasi Jani Hotakainen.
Havinen, Lempinen ja Eskola saivat taaempaa hyvä lähdön ja ryntäsivät ensimmäisten mutkien aikana kärkipaikoille.
Ensimmäisellä kierroksella Aimo Hieta pyörähti paluusuoran vasemmalle kaartuvassa mutkassa ja Mattssonin vielä puskettua Hietaa keulasta jäi Aimo joukon hännille.
Varikkokäynnin kautta Hieta pääsi vielä jatkamaan, mutta loppu kisa meni testimielessä kierroksen muille jääneenä.
Neljänneltä paikalta lähtenyt Luomanperä koki jälleen liikkeelle lähtemisen haasteellisuuden ja putosi ensimmäisen kierroksen aikana kahdeksan sijaa.
Kilpailuden edetessä Luomanperä pääsi napsimaan muutaman päänahkan sijoittuen kuudenneksi.
Kelpo sijoitukset ensimmäiseltä viikonlopulta.
Sunnuntain kilpailun voitti Janne Havinen näytöstyyliin johtaen kilpailua toisesta kierroksesta asti. Havinen lähti kymmenennestä ruudusta.
Toisen sijan nappasi palkintokorokkeen vakiojäsen Jouni Eskola ja kolmannen sijan Jukka Kankaanmäki.
Vetelin oma poika Jani Hotakainen petrasi vielä hieman lauantain tulosta sijoittuen viidenneksi. Hyvä viikonloppu Hotakaiselta!
Lauri Riekkola myös paransi lauantain sijoitustaan ajamalla kakkoskiululla yhdeksänneksi. Nähtäväksi jää saavatko Riekkolat Ahvenistolle autonsa juhlakuntoon ja pieksevät vierailijat.
Jouni Lempisen vauhti ei ollut sunnuntaina oikein kohdallaan ja matka lopahtikin tyystin kahdeksannella kierroksella. Vika oli ilmeinen – reikä männässä.
Jeremi Mattssonin kamppailu kymmenen parhaan joukossa loppui kuudennella kierroksella törmättyään Sami Hyrskeen perään. Virranjakajan kansi halkesi ja virta karkasi Vetelin harakoille.
Sunnuntain kilpailuun ei startannut ollenkaan Vetelin paikallisia oleva Ismo Torppa, joka lauantaina otti hopastaan tosissaan kaiken irti koneen leikatessa pariin otteeseen viimeisellä kierroksella.
Toisen kilpailulähdön kymmenen parasta:
- Janne Havinen
- Jouni Eskola
- Jukka Kankaanmäki
- Sami Inkiläinen
- Jani Hotakainen
- Mikko Luomanperä
- Sami Hyrske
- Jukka Oja
- Lauri Riekkola
- Kari Hartus
Keskeyttäneiden listalle joutuivat Jouni Lempinen konerikon vuoksi. Tomi Tuokolta puheksi rengas pienen osuman seurauksena. Jeremi Mattsson virranjakajan kansi halki. Jussi Kankaanmäki kaasuvaijeri poikki.
Lähtö 2 tulokset (www.mylaps.com)
Pistetilanne neljän kilpailulähdön jälkeen
Kaikki viikonlopun kuvat ovat nähtävissä Mini Racing Luomanperän kuvapankkisivustolla
Loppuun vielä tyylinäyte jarrujen ilmanohjaimesta ála Hotakainen, vai liekö sittenkin kyseessä naamioitu ”kaatopullo”?
Teksti ja kuvat: Mini Racing Luomanperä
Havinen ylivoimainen Botniaringillä
Havinen jatkoi Botniaringillä siitä mihin viime vuonna jäi… |
Kauden 2008 ensimmäinen osakilpailu on ajettu ja viikonlopun kilpailut saatiin vietyä läpi erittäin lämpöisissä olosuhteissa. Botniaringin rata vilisi toinen toistaan kiiltävämpiä vanhoja kilpureita ja lämpöisistä olosuhteista huolimatta ainakin Mini 1000 -luokassa nähtiin hyvin vähän keskeytyksiä. Kaiken kaikkiaan kauden avaukseen tiensä löysi 21 Miniä.
Ilman lämpö pysytteli koko viikonlopun ajan reilusti yli 20°C ja radan lämpö nousi päivän aikana yli 40°C. Päivän aikana mitattiin myös erään minin sisälämpötila ennen ajosuoritusta ja elohopea kohosi yli 50°C. Jokainen voi kotonaan tehdä mielikuvaharjoituksia ja istua saunassa pitkä alusasu + remppahaalarit päällä.
Muutoksia viime vuoteen verrattuna on tapahtunut sarjajärjestelyissä sen verran, että Mini 1000 -luokan CUP kilpailut ajetaan HRF:n kilpailuviikonloppujen yhteydessä. Ensi kosketuksen myötä ei muutoksesta ole kuin hyvää sanottavaa. Turhanpäiväinen hektisyys oli hommasta pois ja olotila varikolla juuri oikeanlainen. Muutos SM ratasarjan järjestelyihin näkyi heti perjantain harjoittelun yhteydessä. Liiallinen luokkittelu oli karsittu pois ja harjoitteluajat oli jaettu puoliksi formuloiden ja koppiautojen kanssa. Päivän aikana ehti siis varmasti kiertää rataa tarpeeksi.
Lauantaiaamun valjetessa olivat suurin piirtein kaikki kinkereihin osallistuvat löytänyt tiensä perille ja näky oli silmälle oikein mukava. Karvan verran alle 150 autoa oli yhteensä ilmoittaunut ja viime vuosiin verrattuna tilaa riitti kaikille yllin kyllin.
Aamun harjoitusajoista saatiin hieman suuntaviittoja kuka tai ketkä olivat saaneet talven aikana viritykset kohdilleen. Joku ehkä salaa mielessään oli toivonut ettei ainakaan Vaasan virittäjävirtuoosi ja viime vuoden mestari olisi löytänyt enempää vauhtia. Tutut nimet viime vuodelta harjoitusten kärkeen kiilasivat. Nopeinta vauhtia piti Turun Urheiluautoilijoiden Jouni Lempinen perässään heti Vaasan Janne Havinen. Kolmanneksi nopein oli Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijoiden Matti Luomanperä. Mini luokan ensikertalainen Sami Inkiläinen näytti heti alusta alkaen ranteiden olevan kunnossa ja oli harjoitusten viidenneksi nopein.
1. Jouni Lempinen
2. Janne Havinen
3. Matti Luomanperä
4. Jouni Eskola
5. Sami Inkiläinen
6. Aimo Hieta
7. Matti Gröndahl
8. Tomi Tuokko
9. Jukka Kankaanmäki
10. Sami Hyrske
Aika-ajot oli vuorossa kohtuullisen pian harjoitusten jälkeen, joten järisyttäviä muutoksia tuskin kukaan lähti tekemään. 20 minuutin puristuksen jälkeen nopein oli Janne Havinen. Jouni Lempisen oli tällä haavaa tyydyttävä kolmen kymmenyksen erolla toiseen lähtöruutuun. Matti Luomanperä ajoi harjoitusten tapaan kolmanneksi seitsemän ”kymppiä” Havisesta. Sami Inkiläinen täräytti neljänteen ruutun sekunnin erolla kärjestä ja jätti monet rataketut nuolemaan ajohanskojaan. Mm. viime kauden kakkonen ja kolmonen Jouni Eskola ja Aimo Hieta eivät saaneet autojaan samanlaiseen lentoon ja hiipuivat aika-ajoissa sijoille 7. ja 9.
1. Janne havinen
2. Jouni Lempinen
3. Matti Luomanperä
4. Sami Inkiläinen
5. Jukka Kankaamäki
6. Matti Gröndahl
7. Aimo Hieta
8. Jussi Kankaamäki
9. Jouni Eskola
10. Sami Hyrske
Aika-ajon tulokset (www.mylaps.com)
Ensimmäiseen 10 kierroksen kilpailulähtöön lähdettiin ruutulippukattoisen minin johdolla, joka viime vuodelta oli tuttu näky. Lähdössä eturivistä startannut Jouni Lempinen kuitenkin kiihdytti lyhyen lähtösuoran päähän ensimmäisenä ja otti johtopaikan. Taaempaa startannut Ismo Torppa näytti saavan erikoisen hyvän lähdön ja näytti kuin muut olisivat jääneet katselemaan paikalta poistuvia varikkotyttöjä. Torpan startti kuitenkin osoittautui vilppilähdöksi ja nappasi siitä hyvästä minuutin aikasakon ajohaalarin taskuun. Myös Sami Inkiläinen takkusi hieman startissa ja jäi arpomaan kakkosvaihteen jälkeen kolmosta liian kauaksi aikaa. Autoja puski ohi kopallinen ennen kuin veto palasi etupyöriin.
Kaksi ensimmäisetä kierrosta sujui Lempisen komennossa ja näytti että kolmen kärki lähtisi omille teilleen. Kolmannen kierroksen aikana kuitenkin jonkun menopeli alkoi kylvämään ajolinjalle öljyä koko radan mitalta. Tämän lisäksi Kankaanmäen Jussi kävi vielä varmuuden vuoksi nakkaamassa minin verran hiekkaa tuomaritornin ässämutkiin.
Tämän jälkeen kierrosajat putosivat liki neljä sekuntia ja auto toisensa jälkeen liukasteli jarrutuksissa. Kärkipaikka vaihtui viidennen kierroksen aikana kun Havinen kuittasi pitkä suoran päässä Lempisen ohi. Samalla kierroksella Lempinen vielä nappasi ykköspaikan takaisin Havisen haparoidessa Botniarigin jyrkemmässä vasurissa.
Taaempaa startanneet Matti Gröndahl ja Jukka Kankaanmäki näyttivät nauttivan öljystä ja sorasta ja öljysorasta, ja kipusivat lähemmäs kärkikolmikkoa. Matti Luomanperä joutui antautumaan molemmille viimeisellä neljällä kierroksella ja oli maalissa turhautuneen oloinen.
Havinen pystyi seitsemännellä kierroksella liukastelemaan Lempisen ohi kärkipaikalle ja piti sen tällä kertaa loppuun asti.
Ensimmäisen kilpailulähdön kärkikolmikon palkintokorokkeelle muodosti Janne Havinen, Jouni Lempinen ja hyvän nousun tehnyt Matti Gröndahl.
. Janne Havinen
2. Jouni Lempinen
3. Matti Gröndahl
4. Jukka Kankaanmäki
5. Matti Luomanperä
6. Sami Hyrske
7. Jouni Eskola
8. Aimo Hieta
9. Jani Hotakainen
10. Reima Heinäjoki
Keskyttäneiden listalle itsensä ajoivat kolmannella kierroksella Anssi Laurell, viidennellä kierroksella hiekottajana toiminut Jussi Kankaanmäki, seitsemännellä kierroksella koneensa öljyttömäksi ajanut Tomi Tuokko sekä lähdössä haparoinut Sami Inkiläinen.
Lähtö 1 tulokset (www.mylaps.com)
Sunnuntaipäivän ohjelmassa oli aamun lämmittelyajot sekä toinen kilpailulähtö. Lähtöjärjestys kymmennen nopeimman osalta määräytyy lauantain kilpailun aikojen mukaan käänteisessä järjestyksessä. 10:nneksi nopeimman ajan lauantaina ajanut kuljettaja pääsee sunnuntain kilpailuun starttamaan paalupaikalta jne. Tämän säännön avulla voi hieman pelastaa viikonlopun pistesaldoa jos lauantaina joutuu keskeyttämään.
Jussi Kankaanmäki ottikin tästä säännöstä kaiken hyödyn irti ja lauantain keskeytyksestä huolimatta tuloksena oli 10:nneksi nopein aika ja paalupaikka sunnuntaiksi. Parhaan ajan launtaina ajoi Jouni Lempinen, toiseksi parhaan kaasutteli Matti Luomanperä ja kolmanneksi Janne Havinen. Nämä herrat starttasivat kisaan koko joukon puolesta välistä, joten ohituksia riitti.
Paalulta startannut Jussi Kankaanmäki joutui ensimmäisen kierroksen aikan luovuttamaan paikkansa Sami Hyrskeelle, joka lähti kisaa kakkospaikalta. Näin Mini-1000 Team Ry:n puheenjohtajakin sai hetken maistella kärkipaikan metkuja. Tuota hetkeä kesti neljä kierrosta kunnes seitsemäntenä startannut Janne Havinen otti omansa ja siirtyi kilpailun johtoon.
Hyrskeen takaa Jouni Lempinen sovitti myös vihreän kilpurinsa Hyrskeen edelle ja tässä järjestyksessä kärkikolmikko tuli myös ruutulipulle. Ensimmäisen lähdön kolmoselta Matti Gröndahlilta loppuivat kierrokset kesken eikä enää ehtinyt hätyyttelemään Hyrskeen kolmospaikkaa. Myös Jouni Eskola sai sunnuntaille puristettua vauhtia lisää ja kipusi viidenneksi ohi Matti Luomanperän joka nappasi kuudennen sijan.
Mini-luokassa ensi kertaa mukana olleet Sami Inkiläinen ja Jeremi Mattsson nappasivat sijat 7. ja 10. Kolminkertainen Lada-luokan mestari Jukka Inkiläinen kurvaili sijalle 14. ja Tomi Tuokko petrasi lauantain tulostaan ajamalla kalkkiviivoille sijalla 13.
Kaiken kaikkiaan sunnuntain lähtö oli siistiä ajoa joka osin johtui radan pidosta lauantaihin verrattuna. Sunnuntaina nopeimman kierroksen ajoi Janne Havinen(1:29.514) mutta matkaa Pekka Pohjanperän rataennätykseen jäi vielä reilusti(1:27.359).
1. Janne Havinen
2. Jouni Lempinen
3. Sami Hyrske
4. Matti Gröndahl
5. Jouni Eskola
6. Matti Luomanperä
7. Sami Inkiläinen
8. Jussi Kankaanmäki
9. Jani Hotakainen
10. Jeremi Mattsson
Lähtö 2 tulokset (www.mylaps.com)
Pistetilanne kahden kilpailulähdön jälkeen
Kaikki viikonlopun kuvat ovat nähtävissä Mini Racing Luomanperän kuvapankkisivustolla
PH-videon nettisivuilla on nähtävissä videoleike Mini-luokan meiningistä
Teksti ja kuvat: Mini Racing Luomanperä